W tym trudnym czasie, kiedy ┼Ťwiat walczy z pandemi─ů koronawirusa, wiele z nas odczuwa niepok├│j i l─Ök, kt├│ry cz─Östo zaburza codzienne funkcjonowanie. Stres bardzo ┼║le wp┼éywa zar├│wno na zdrowie psychiczne, jak i fizyczne, a co za tym idzie ÔÇô skutecznie mo┼╝e obni┼╝y─ç odporno┼Ť─ç, kt├│ra obecnie jest tak bardzo potrzebna. Jak sobie radzi─ç ze strachem i stara─ç si─Ö normalnie funkcjonowa─ç mimo tak trudnej sytuacji?

Stres i jego wp┼éyw na odporno┼Ť─ç

Badania dowodz─ů, ┼╝e stres bardzo negatywnie wp┼éywa na nasz─ů odporno┼Ť─ç. Wa┼╝ne jest wi─Öc to, aby nawet w obliczu zagro┼╝enia stara─ç si─Ö zachowa─ç dystans, ale jednocze┼Ťnie powa┼╝nie podchodzi─ç do zalece┼ä instytucji pa┼ästwowych. Najwa┼╝niejsza jest teraz rozwaga oraz troska o stan psychiczny.

Dlaczego przewlek┼éy stres wp┼éywa na nasz─ů odporno┼Ť─ç? Udowodniono, ┼╝e pod jego wp┼éywem znacznie powi─Öksza si─Ö kora nadnerczy ÔÇô czyli miejsce w kt├│rym produkowane s─ů hormony stresu ÔÇô natomiast zanika grasica. Jest to limfatyczny narz─ůd znajduj─ůcy si─Ö w klatce piersiowej (tu┼╝ za mostkiem). To w┼éa┼Ťnie w niej dojrzewaj─ů bia┼ée krwinki odpowiedzialne za odporno┼Ť─ç ÔÇô limfocyty T.

Stres przyczynia si─Ö r├│wnie┼╝ do zmniejszenia si─Ö we krwi og├│lnej liczby kom├│rek odporno┼Ťciowych. Jaki jest wi─Öc wniosek? Przewlek┼ée nerwy nie tylko sprawiaj─ů, ┼╝e jeste┼Ťmy rozdra┼╝nione i ci─Ö┼╝ko nam si─Ö skupi─ç, ale r├│wnie┼╝ s─ů bardzo niebezpieczne dla organizmu. Na drodze hormonalnej powoduj─ů zar├│wno liczne choroby, jak i bardzo mocno obci─ů┼╝aj─ů odporno┼Ť─ç.

Jak unika─ç stresu w czasie pandemii? Korzystaj tylko ze sprawdzonych informacji

Ludzie lubi─ů sensacj─Ö czego wynikiem s─ů chocia┼╝by tak zwane fake newsy, kt├│re ostatnio kr─ů┼╝─ů w Internecie. W dobie social medi├│w i r├│┼╝norodnych komunikator├│w wszystkie te niesprawdzone informacje docieraj─ů do nas z pr─Ödko┼Ťci─ů ┼Ťwiat┼éa. Nie mija chwila, jak po┼éowa naszych znajomych udost─Öpnia je na swoich profilach spo┼éeczno┼Ťciowych i machina strachu oraz niedopowiedze┼ä uruchamia si─Ö w zawrotnym tempie. I na tym etapie trzeba powiedzie─ç sobie STOP.

Niech wygra zdrowy rozs─ůdek oraz konfrontacja tego ÔÇ×newsaÔÇŁ z wiarygodnymi ┼║r├│d┼éami. Potwierdzaj─ů to eksperci: ÔÇô Nat┼éok informacji wzmaga w nas uczucie l─Öku. Chc─ůc uchroni─ç si─Ö przed strachem wa┼╝ne jest odizolowanie si─Ö od wszystkich niesprawdzonych wiadomo┼Ťci. Powinni┼Ťmy skupi─ç si─Ö wy┼é─ůcznie na komunikatach wydawanych przez odpowiednie instytucje pa┼ästwowe lub ┼Üwiatow─ů Organizacj─Ö Zdrowia (WHO). Pozwoli to mie─ç pewno┼Ť─ç, ┼╝e otrzymujemy aktualne i dok┼éadne informacje. Je┼Ťli to mo┼╝liwe ograniczmy ogl─ůdanie program├│w informacyjnych. Wystarczy, ┼╝e raz dziennie zapoznamy si─Ö z najwa┼╝niejszymi informacjami. Dzi─Öki temu uchronimy si─Ö od sytuacji, w kt├│rej b─Ödziemy my┼Ťle─ç tylko o zagro┼╝eniu zwi─ůzanym z pandemi─ů ÔÇô wyja┼Ťnia Dorota Kobierska, psychoterapeuta, trener rozwoju osobistego, coach.

Kontaktuj si─Ö z bliskimi

jak radzi─ç sobie ze stresem w trakcie pandemii

Domowa kwarantanna jest dla wielu z nas do┼Ť─ç nietypow─ů sytuacj─ů, bardzo sprzyjaj─ůc─ů do pojawiania si─Ö uczucia niepokoju. Narasta frustracja, a to ju┼╝ tylko krok od paniki. Boimy si─Ö zar├│wno siebie, jak i zdrowie naszych najbli┼╝szych. W takiej chwili wa┼╝ny jest wi─Öc kontakt z nimi. ÔÇô Podczas rozm├│w z najbli┼╝szymi dowiedzmy si─Ö o stan ich zdrowia, zapytajmy si─Ö co u nich s┼éycha─ç, czy czego┼Ť potrzebuj─ů lub w czy jest co┼Ť w czym mo┼╝emy im pom├│c. Z kolei ograniczmy poruszanie temat├│w zwi─ůzanych z informacjami, kt├│re p┼éyn─ů do nas z serwis├│w informacyjnych, poniewa┼╝ takie wiadomo┼Ťci pot─Öguj─ů u nas jedynie uczucie l─Öku i strachu. Podczas rozm├│w skupmy si─Ö na tematach, kt├│re sprawi─ů, ┼╝e poczujemy szcz─Ö┼Ťcie i rado┼Ť─çÔÇô dodaje Dorota Kobierska.

jak walczy─ç z l─Ökiem w czasie pandemii

Znajd┼║ sw├│j spos├│b na pokonanie stresu i nie b├│j si─Ö prosi─ç o pomoc

Ka┼╝dy z nas ma swoje sposoby na to, jak roz┼éadowa─ç stres i narastaj─ůce napi─Öcie. Je┼Ťli jednak sprawdzone metody nie pomagaj─ů, warto poszuka─ç kolejnych, kt├│re poprawi─ů nasz nastr├│j i pozwol─ů chocia┼╝ na chwil─Ö oderwa─ç si─Ö od z┼éych my┼Ťli. Z pomoc─ů przychodzi np. joga, ─çwiczenia, r├│┼╝norodne tajniki relaksacyjne, dobra muzyka, ulubiony serial, zabawa z dzieckiem czy po prostu przytulenie do ukochanej osoby. Wypr├│buj kilka, sprawd┼║, co sprawia Ci rado┼Ť─ç i skup si─Ö na pozytywnych my┼Ťlach.

Zadbaj o diet─Ö, aktywno┼Ť─ç i higien─Ö psychiczn─ů. Postaraj si─Ö ka┼╝dego dnia znale┼║─ç chocia┼╝ p├│┼é godziny tylko dla siebie. Musisz odpocz─ů─ç, nabra─ç si┼é. Zatroszcz si─Ö o dobry sen, jego brak mo┼╝e by─ç bardzo niebezpieczny dla zdrowia i ┼║le wp┼éynie na Twoje samopoczucie.

Je┼Ťli nie radzisz sobie z emocjami, nie b├│j si─Ö poprosi─ç o pomoc specjalisty. ÔÇô Pandemia koronawirusa to dla wszystkich nowa sytuacja, nic wi─Öc dziwnego, ┼╝e wiele os├│b odczuwa l─Ök czy nawet panik─Ö. Pami─Ötajmy, ┼╝e je┼Ťli odczuwamy zbyt trudne dla nas emocje, z kt├│rymi nie potrafimy sobie sami poradzi─ç oraz kt├│re negatywnie wp┼éywaj─ů na nasze zdrowie i samopoczucie warto skorzysta─ç z profesjonalnej porady specjalisty ÔÇô psychologa b─ůd┼║ psychoterapeuty ÔÇô m├│wi Dorota Kobierska.

W obecnym czasie uczucie l─Öku i zw─ůtpienia dotyka ka┼╝d─ů z nas ÔÇô w mniejszym lub wi─Ökszym stopniu. Wa┼╝ne jest wi─Öc, aby ca┼é─ů swoj─ů uwag─Ö skupia─ç wy┼é─ůcznie na rzetelnych doniesieniach, post─Öpowa─ç zgodnie z zaleceniami pa┼ästwowych s┼éu┼╝b oraz lekarzy i szuka─ç w ka┼╝dym aspekcie codzienno┼Ťci wy┼é─ůcznie pozytywnych czynnik├│w, kt├│re mog─ů wp┼éyn─ů─ç na popraw─Ö naszego samopoczucia.

Wypowied┼║ specjalisty na podstawie mat. prasowych

Jeden komentarz

  1. […] Oczywi┼Ťcie ┼éatwo powiedzie─ç, trudniej wprowadzi─ç w ┼╝ycie. Nie mo┼╝na jednak pozwoli─ç na to, aby stres przej─ů┼é nad nami kontrol─Ö. To taki cichy zab├│jca, kt├│ry bardzo skutecznie os┼éabia nasz─ů odporno┼Ť─ç. Bardzo pomocny jest w tym fakt, ┼╝e uk┼éad obronny jest po prosu ┼Ťci┼Ťle powi─ůzany z nerwowym, wi─Öc chc─ůc nie chc─ůc, nie da si─Ö pomin─ů─ç negatywnych skutk├│w w postaci zaburzenia ich wsp├│┼épracy. Stres bardzo si─Ö do tego przyczynia. W obecnej sytuacji, kiedy zewsz─ůd jeste┼Ťmy „atakowani” informacjami o koronawirusie, o kolejnych obostrzeniach nie da si─Ö unikn─ů─ç moment├│w, kiedy b─Ödziemy poddenerwowani. Jak radzi─ç sobie ze stresem w trakcie pandemii pisali┼Ťmy tu: http://swiatnaobcasach.pl/koronawirus-jak-poradzic-sobie-ze-strachem-w-czasie-pandemii/ […]

Dodaj komentarz

Zobacz tak┼╝e

Co si─Ö stanie, gdy zasn─Ö w soczewkach?

Noszenie soczewek kontaktowych jest bardzo wygodnym rozwi─ůzaniem – praktycznie niewi…