Dieta nordycka to przede wszystkim cierpliwo┼Ť─ç i determinacja. Nie spodziewaj si─Ö, ┼╝e w tydzie┼ä zgubisz 5 kg. Wiosna wiosn─ů, szczup┼éa sylwetka, szczup┼é─ů sylwetk─ů, ale do wszystkiego trzeba dochodzi─ç ma┼éymi krokami, w zdrowym tempie. Ten spos├│b od┼╝ywiania, uczy dobrych nawyk├│w ┼╝ywieniowych, zdrowego stylu ┼╝ycia, a co za tym idzie ÔÇô mo┼╝esz zapomnie─ç o efekcie jo-jo. Na czym polega? Sprawd┼║!

Dieta nordycka ÔÇô jedna z najzdrowszych diet na ┼Ťwiecie

Dieta nordycka jest uznawana za jedn─ů z najzdrowszych na ┼Ťciecie, a swoj─ů popularno┼Ť─ç zawdzi─Öcza profesorowi Uniwersytetu w Kopenhadze ÔÇô Arnemu Astrupowi. W prowadzonych przez siebie badaniach udowodni┼é, ┼╝e z jej pomoc─ů mo┼╝na znacznie obni┼╝y─ç poziom cholesterolu, a ponadto obni┼╝y─ç ryzyko wyst─ůpienia chor├│b uk┼éadu kr─ů┼╝enia.

dieta skandynawska

Menu w diecie nordyckiej jest oparte na jad┼éospisie, kt├│ry bazuje na tym, co go┼Ťci na talerzach Du┼äczyk├│w, Szwed├│w oraz Norweg├│w, a wi─Öc produktach charakterystycznych dla p├│┼énocy Europy. Nie brakuje w niej kwas├│w t┼éuszczowych omega-3, kt├│re znajdziecie g┼é├│wnie w rybach morskich. Je┼Ťli lubicie mi─Öso, przywitajcie si─Ö z dziczyzn─ů, a raczej po┼╝egnajcie z drobiem i wieprzowin─ů.

Dieta skandynawska jest bogata w ro┼Ťliny str─ůczkowe, a w┼Ťr├│d nich soczewic─Ö czy te┼╝ groszek i fasol─Ö. Z racji po┼éo┼╝enia geograficznego nie brakuje w niej warzyw korzennych, a w┼Ťr├│d owoc├│w g┼é├│wnie wymienia si─Ö je┼╝yny i bor├│wki.

Zasady diety nordyckiej

G┼é├│wn─ů zasad─ů diety skandynawskiej jest zminimalizowanie spo┼╝ycia produkt├│w pochodzenia zwierz─Öcego i zast─ůpienie ich du┼╝─ů ilo┼Ťci─ů warzyw. Nie b├│jcie si─Ö jednak, nie oznacza to, ┼╝e musicie przej┼Ť─ç na wegetarianizm, je┼Ťli tego nie chcecie. Spokojnie na Waszych talerzach mo┼╝e pojawi─ç si─Ö mi─Ösna strawa nawet trzy razy w tygodniu. Zapomnijcie o bia┼éym pieczywie, alkoholu, s┼éodyczach i ma┼Ťle.

Co zatem trzeba je┼Ť─ç? Owoce morza, owoce le┼Ťne, warzywa str─ůczkowe i korzeniowe, pe┼énoziarniste produkty, czyli wszelkiego rodzaju kasze, p┼éatki owsiane tudzie┼╝ odmiany ciemnego pieczywa. Za przek─ůsk─Ö z powodzeniem mog─ů pos┼éu┼╝y─ç pestki dyni czy te┼╝ ziarna s┼éonecznika.

Jak we wszystkich dietach, wa┼╝ne jest to, aby nie je┼Ť─ç sutych posi┼ék├│w, po kt├│rych ledwo mo┼╝emy oddycha─ç. Je┼Ť─ç trzeba racjonalnie, czyli w my┼Ťl zasady: pi─Ö─ç posi┼ék├│w w r├│wnych odst─Öpach. Woda ÔÇô pijcie wod─Ö. To bardzo istotne. No i nie zapominajcie o aktywno┼Ťci fizycznej. Ta zawsze i wsz─Ödzie jest po┼╝─ůdana. M├│wi─ů, ┼╝e w zdrowym ciele, zdrowy duch, na co sk┼éada si─Ö g┼é├│wnie dieta i to, ┼╝e nasze cia┼éo nie zalega godzinami na kanapie czy przy firmowym biurku.

Dodaj komentarz

Zobacz tak┼╝e

Wega┼äski budy┼ä z musem truskawkowym i granol─ů

Kasza, cho─ç towarzyszy nam g┼é├│wnie w porze obiadowej, r├│wnie smacznie sprawdzi si─Ö jako ba…