Nierówności płciowe na rynku pracy są widoczne nie od dziś. Wiele pań miało okazję doświadczyć dyskryminacji m.in. w kwestii zarobków niższych od panów na tych samych stanowiskach. Kobietom trudniej również zdobywać znaczące posady. Jak firmy mogą działać na rzecz równości i wspierać pracowniczki?
Jak firmy mogą pomagać kobietom?
Podstawowym krokiem biznesowym, jaki powinny wykonać firmy, jest zniwelowanie luki płacowej. Niestety, od lat zjawisko to cały czas funkcjonuje, a prezeski niezależnie od stopnia swoich umiejętności i poziomu doświadczenia na tych samych pozycjach zarabiają zwykle mniej niż prezesi wykonujący identyczną pracę. Podobnie dzieje się na wielu innych stanowiskach.
Gdy doprowadzi się do porządku kwestię wynagrodzeń, można przejść do kolejnych kroków niwelujących nierówności płciowe w biznesie. Kobiety i mężczyźni powinni być traktowani na równi niezależnie od sytuacji. Ich kompetencje nie mogą być podważane tylko dlatego, że identyfikują się z określoną płcią. Wprowadzenie polityki równościowej to klucz do bezpiecznego i szanującego się wzajemnie środowiska pracy.
W ramach generowania równych szans należy zadbać o to, by reprezentacja firmy składała się w podobnym stopniu z kobiet i mężczyzn. Przedstawiciele i przedstawicielki obu płci powinni zasiadać na spotkaniach zarządów, wygłaszać przemówienia czy prezentacje na konferencjach. Wiele branż jest zdominowanych przez mężczyzn, którzy zawsze stoją na czele przedsiębiorstw. W tej kwestii musi zajść zmiana.
Podczas procesu rekrutacji do firmy kobiety nie mogą być wypytywane o to, czy mają dzieci, a także jakie są ich plany rozrodcze. To całkowicie niedopuszczalny proceder, który powinien być dla każdej kandydatki znakiem ostrzegawczym przed danym przedsiębiorstwem.
Bardzo często, niestety, zdarza się, że kobiety mają trudności z powrotem do pracy po porodzie i urlopie macierzyńskim. Często ich stanowiska są zastępowane innymi kandydatkami, a te po utracie pracy i dłuższej przerwie mają trudności z powrotem na rynek. Pracodawca nie ma prawa dyskryminować swoich pracownic za to, że zachodzą w ciążę czy potrzebują zaopiekować się chorym dzieckiem.
Kobiety na rynku pracy mają niekiedy kłopoty ze wspinaniem się po szczeblach kariery. Mężczyznom znacznie łatwiej przychodzą awanse i ubieganie się o podwyżki. Firmy powinny oferować kobietom programy wsparcia w rozwoju zawodowym np. w formie szkoleń czy zajęć coachingowych, które pomagają m.in. w walce z syndromem oszusta.
Żeby proces wyrównywania szans pomiędzy płciami był efektywny, należy prowadzić w tym zakresie badania i raportować ich wyniki. Obserwacja zmieniającej się struktury firmy czy wysokości wynagrodzeń pozwoli sprawdzić, czy podejmowane kroki przynoszą oczekiwane konsekwencje i naprawdę polepszają kobiece środowisko pracy.
Poza tym można poprosić o pomoc specjalistów zajmujących się wprowadzaniem równości do firm nie tylko pod względem płciowym, ale i innymi cechami podlegającymi we współczesnym świecie aktom dyskryminacji (pochodzenie, orientacja seksualna itd.).
Firmy wspierające przedsiębiorczość kobiet
Zwiększanie się liczby kobiet na stanowiskach menedżerskich to znak, że wszystko idzie w dobrym kierunku, choć firmy wciąż muszą wkładać w działania równościowe wiele wysiłku. Poznaj kilka przykładów przedsiębiorstw, które wspierają kobiety w zawodowej ekspansji!
- Answear – firma zajmująca się sprzedażą ubrań, obuwia czy akcesoriów. Angażuje się w sprawy równości kobiet zarówno poprzez własne badania i kampanie, jak i wspieranie innych inicjatyw, w tym festiwalu Women’s Voices. Marka przekazuje część środków na działanie wartościowych fundacji i jasno wyraża swoją feministyczną postawę wobec świata. W zarządzie pracuje mnóstwo kobiet biznesu.
- Orion Media Group – polski dom mediowy z główną siedzibą w Warszawie to przedsiębiorstwo, które w 2023 roku wystartowało z inicjatywą Orion Woman. Pierwsza edycja odbyła się we wrześniu, a druga w lutym 2024 roku. To projekt przeznaczony tylko dla kobiet, który polega na inspirujących spotkaniach pań z branży digital marketingu, ale nie tylko. Ma na celu tworzenie zgranej społeczności, która wzajemnie się wspiera i inspiruje. Panie biorą udział w warsztatach czy panelach dyskusyjnych, które otwierają je na nowe możliwości i zwiększają pewność siebie.
- Mastercard – to międzynarodowa firma, której raczej nikomu nie trzeba przedstawiać. Od pewnego czasu nie ma w niej miejsca na lukę płacową, a z urlopu rodzicielskiego mogą korzystać zarówno panie, jak i panowie. Na wysokich stanowiskach pracują nie tylko mężczyźni, ale i kobiety. Każdy wykorzystuje też elastyczny czas pracy. Dodatkowo pracowniczki nawet na urlopie macierzyńskim otrzymują premie finansowe.
Jak widać, pomysłów na wspieranie równości przez firmy jest mnóstwo. Liczą się nawet pozornie niewielkie działania, takie jak np. stosowanie feminatywów w nazwach stanowisk. Warto wprowadzać prokobiece rozwiązania do biznesów, by móc efektywnie się rozwijać i budować pozycję świadomej, przyjaznej pracownikom marki.
Leave a Reply