Tematyka zdrowego od┼╝ywiania jest z nami ju┼╝ od wielu lat. Niewiele os├│b jednak zdaje sobie spraw─Ö, ┼╝e istnieje bardzo ciekawy zamiennik kaszy czy ziemniak├│w, jak─ů jest komosa ry┼╝owa. Co mo┼╝na z niej zrobi─ç i jakie ma w┼éa┼Ťciwo┼Ťci od┼╝ywcze oraz zdrowotne? Odpowied┼║ na te pytania w artykule poni┼╝ej.

Czym tak naprawd─Ö jest quinoa, czyli komosa ry┼╝owa?

Komosa ry┼╝owa, znana r├│wnie┼╝ jako quinoa lub ry┼╝ peruwia┼äski, to tak zwane pseudozbo┼╝e o bogatym skrobiowo nasionach, ale faktycznie nie zalicza si─Ö ono do grona zb├│┼╝. Pochodzi z Ameryki Po┼éudniowej, gdzie od wielu lat jest ceniona ze wzgl─Ödu na swoje w┼éa┼Ťciwo┼Ťci i warto┼Ťci od┼╝ywcze. W tamtym regionie ten gatunek jest okre┼Ťlany mianem ÔÇ×┼Ťwi─Ötego zbo┼╝a Ink├│wÔÇŁ, ÔÇ×z┼éotego ziarna Ink├│wÔÇŁ oraz ÔÇ×matki zb├│┼╝ÔÇŁ.

Quinoa jest ┼║r├│d┼éem pe┼énowarto┼Ťciowego bia┼éka, zdrowych kwas├│w t┼éuszczowych, wielu witamin i sk┼éadnik├│w mineralnych. Zawiera r├│wnie┼╝ saponiny, kt├│re odpowiadaj─ů za jej dzia┼éanie przeciwalergiczne, przeciwzapalne, przeciwgrzybiczne, przeciwwirusowe i immunostymuluj─ůce. Ponadto ziarna komosy ry┼╝owej zawieraj─ů du┼╝e ilo┼Ťci flawonoid├│w, takich jak kwercetyna i kampferol, co daje jej w┼éa┼Ťciwo┼Ťci antyoksydacyjne. Warto zaznaczy─ç, ┼╝e tradycyjne zbo┼╝a nie posiadaj─ů takiego bogactwa flawonoid├│w, co czyni komos─Ö ry┼╝ow─ů szczeg├│lnie wyj─ůtkow─ů pod tym wzgl─Ödem. Komosa ry┼╝owa jest spokrewniona z polsk─ů komos─ů bia┼é─ů, czyli lebiod─ů oraz komos─ů wielonasienn─ů. Obecnie quinoa jest uprawiana tak┼╝e poza Ameryk─ů Po┼éudniow─ů, mi─Ödzy innymi w Peru, USA, Indiach, Kanadzie oraz na Wyspach Brytyjskich.

Wed┼éug badaczy bia┼éko komosy ry┼╝owej jest jednym z niewielu bia┼éek ro┼Ťlinnych, kt├│re zawieraj─ů wszystkie aminokwasy egzogenne ÔÇô te, kt├│re nie s─ů wytwarzane w organizmie i musz─ů by─ç dostarczane wraz z po┼╝ywieniem. W przeciwie┼ästwie do tradycyjnych zb├│┼╝, kt├│re s─ů ubogie w te aminokwasy, komosa ry┼╝owa ma stosunkowo wysok─ů zawarto┼Ť─ç bia┼éka. Dzi─Öki temu quinoa mo┼╝e stanowi─ç alternatyw─Ö dla bia┼éka pochodzenia zwierz─Öcego i by─ç cennym sk┼éadnikiem diety dla wegetarian oraz os├│b, kt├│re z powod├│w zdrowotnych musz─ů ograniczy─ç spo┼╝ycie mi─Ösa bogatego w niezdrowe, nasycone kwasy t┼éuszczowe.

Warto┼Ťci od┼╝ywcze i zdrowotne komosy ry┼╝owej ÔÇô na jakie choroby jest dobra?

Komosa ry┼╝owa jest bogatym ┼║r├│d┼éem b┼éonnika pokarmowego, co nadaje jej silne w┼éa┼Ťciwo┼Ťci przeciwzapalne dzi─Öki wyj─ůtkowemu sk┼éadowi ziaren. Zawiera r├│wnie┼╝ przeciwutleniacze, kt├│re chroni─ů przed gro┼║nymi chorobami, w tym nowotworami. Mo┼╝na tam r├│wnie┼╝ znale┼║─ç magnez, potas, cynk i warto┼Ťciowe ┼╝elazo oraz t┼éuszcze. ┼Üwietnie sprawdzi si─Ö r├│wnie┼╝ jako uzupe┼énienie w─Öglowodan├│w, a przy okazji ma s┼éodkawy smak.

Quinoa jest pozbawiona glutenu, co czyni j─ů odpowiedni─ů dla os├│b cierpi─ůcych na celiaki─Ö, oraz ma niski indeks glikemiczny. Badania wykazuj─ů, ┼╝e regularne spo┼╝ywanie komosy ry┼╝owej zapewnia ochron─Ö przed cukrzyc─ů i zmniejsza ryzyko chor├│b sercowo-naczyniowych. Ponadto komosa ry┼╝owa wzmacnia organizm, szczeg├│lnie nerki, i skutecznie ┼éagodzi migrenowe b├│le g┼éowy. Zaleca si─Ö spo┼╝ywanie quinoa zw┼éaszcza karmi─ůcym matkom, poniewa┼╝ wspomaga produkcj─Ö pokarmu i mo┼╝e by─ç podawana r├│wnie┼╝ niemowl─Ötom. Co istotne, zawiera wi─Öcej ┼éatwo przyswajalnego wapnia ni┼╝ mleko.

W skorupce ziaren komosy ry┼╝owej wyst─Öpuj─ů saponiny, kt├│re nadaj─ů produktom z quinoa dzia┼éanie przeciwalergiczne, przeciwgrzybiczne, przeciwwirusowe i immunostymuluj─ůce. Saponiny, b─Öd─ůce naturalnymi gorzkimi glikozydami, maj─ů r├│wnie┼╝ w┼éa┼Ťciwo┼Ťci rozrzedzaj─ůce krew.

Jakie dania gotowa─ç z komosy ry┼╝owej?

Gotowanie komosy ry┼╝owej zale┼╝y od rodzaju i mo┼╝e trwa─ç od 15 do 25 minut, jednak zaleca si─Ö kierowa─ç si─Ö instrukcjami na opakowaniu. Ta wszechstronna ro┼Ťlina mo┼╝e by─ç u┼╝ywana jako dodatek do r├│┼╝nych da┼ä, doskonale sprawdzaj─ůc si─Ö jako uzupe┼énienie obiadu, ale r├│wnie┼╝ mo┼╝e odgrywa─ç w nich g┼é├│wn─ů rol─Ö. Aby wzbogaci─ç smak kaszy, warto ugotowa─ç je w ulubionym bulionie. Komosa ry┼╝owa ┼Ťwietnie nadaje si─Ö do warzywnych i mi─Ösnych kotlet├│w, mo┼╝e by─ç wykorzystywana do farszy czy dodawana do pasztet├│w. Znajdziemy j─ů w wi─Ökszo┼Ťci sklep├│w ze zdrow─ů ┼╝ywno┼Ťci─ů.

Komos─Ö ry┼╝ow─ů mo┼╝na r├│wnie┼╝ przygotowywa─ç w wersji s┼éodkiej. Mo┼╝e stanowi─ç zdrow─ů baz─Ö po┼╝ywnego ┼Ťniadania, gdy po┼é─ůczy si─Ö j─ů z mlekiem kokosowym, odrobin─ů miodu, cynamonem i dodatkami w postaci owoc├│w. Z ugotowanych ziaren mo┼╝na r├│wnie┼╝ stworzy─ç oryginalny deser ÔÇô ugotowan─ů szklank─Ö komosy na mleku ro┼Ťlinnym mo┼╝na poda─ç z dodatkiem syropu z agawy, a do tego doda─ç ┼Ťwie┼╝e owoce i kawa┼éki czekolady, co stworzy smakowit─ů kombinacj─Ö.

Dodaj komentarz

Zobacz tak┼╝e

Dieta z niskim indeksem glikemicznym ÔÇô kiedy warto? Kto powinien j─ů wprowadzi─ç?

Osoby ze zdiagnozowan─ů cukrzyc─ů lub insulinooporno┼Ťci─ů do┼Ťwiadczaj─ů waha┼ä poziomu cukru, k…