Dieta ┼Ťr├│dziemnomorska kojarzy si─Ö z pysznymi owocami morza, oliw─ů z oliwek i ┼Ťwie┼╝ymi owocami. To jedna z przyjemniejszych diet, kt├│r─ů mo┼╝na wprowadzi─ç do swojego ┼╝ycia. Jak ona wygl─ůda? Jakie produkty do niej nale┼╝─ů?

Dieta ┼Ťr├│dziemnomorska ÔÇô na czym polega?

Dieta ┼Ťr├│dziemnomorska to jedna z popularnych diet, z kt├│rej korzysta wiele os├│b. Co ciekawsze, w 2013 roku zosta┼éa wpisana na Reprezentatywn─ů List─Ö Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego Ludzko┼Ťci UNESCO. Jest to wyj─ůtkowe wyr├│┼╝nienie zwi─ůzane m.in. z niezwyk┼éymi produktami, kt├│re kojarz─ů si─Ö z rejonami basenu Morza ┼Ür├│dziemnego ÔÇô owocami morza, oliw─ů, czy ┼Ťwie┼╝ymi owocami i warzywami.

Wa┼╝ne jest r├│wnie┼╝ to, ┼╝e produkty zalecane w diecie ┼Ťr├│dziemnomorskiej to przede wszystkim te nieprzetworzone, kt├│re maj─ů nisk─ů zawarto┼Ť─ç nasyconych kwas├│w t┼éuszczowych.

Co je┼Ť─ç w diecie ┼Ťr├│dziemnomorskiej ÔÇô zasady

Dieta ┼Ťr├│dziemnomorska jest bardzo smaczna. Znajduje si─Ö w niej szereg produkt├│w, kt├│re mo┼╝na wykorzystywa─ç na r├│┼╝ne sposoby. Ich r├│┼╝norodno┼Ť─ç sprawia, ┼╝e z ┼éatwo┼Ťci─ů mo┼╝na przygotowa─ç warto┼Ťciowe posi┼éki. Co wi─Öcej, przez ich mnogo┼Ť─ç nie b─Ödzie problemu z rutyn─ů, a tak┼╝e z dost─Öpno┼Ťci─ů. Warto┼Ťci od┼╝ywcze w diecie ┼Ťr├│dziemnomorskiej to istotna kwestia, kt├│ra zach─Öca wiele os├│b do jej skorzystania.

Powsta┼éa piramida diety ┼Ťr├│dziemnomorskiej. U jej podstaw znajduje si─Ö przede wszystkim woda i napary zio┼éowe, a tak┼╝e regularne posi┼éki i aktywno┼Ť─ç fizyczna. Na kolejnym szczeblu znalaz┼éa si─Ö uwielbiana we W┼éoszech, Hiszpanii czy Grecji oliwa z oliwek. To ┼║r├│d┼éo t┼éuszczu, kt├│ry zawiera wiele dobrych witamin, w tym witamin─Ö B, C i A. Opr├│cz tego w oliwie z oliwek znajdziemy witamin─Ö E, kt├│ra wspomaga dzia┼éania antyoksydant├│w.

Wy┼╝ej znajduj─ů si─Ö popularne w kuchni ┼Ťr├│dziemnomorskiej warzywa i owoce oraz produkty zbo┼╝owe z pe┼énoziarnistych zb├│┼╝. Szczeg├│lnie polecane s─ů ro┼Ťliny str─ůczkowe. Pe┼énoziarniste produkty zbo┼╝owe, to opr├│cz pieczywa tak┼╝e kasze, ry┼╝e czy makarony, kt├│re s─ů solidn─ů baz─ů wielu potraw. S─ů one r├│wnie┼╝ dobrym b┼éonnikiem pokarmowym, kt├│ry wspomaga trawienie.

Produkty wskazane w piramidzie ┼╝ywieniowej diety ┼Ťr├│dziemnomorskiej to r├│wnie┼╝ ryby i owoce morza, kt├│re s─ů g┼é├│wnym ┼║r├│d┼éem bia┼éka. Bogate w kwasy t┼éuszczowe omega 3 i 6, kt├│re si─Ö w nich znajduj─ů, dzia┼éaj─ů przeciwmia┼╝d┼╝ycowo. Polecane jest r├│wnie┼╝ spo┼╝ywanie orzech├│w, kt├│re r├│wnie┼╝ maj─ů w sobie du┼╝o zdrowych kwas├│w. Do zdrowych t┼éuszczy nale┼╝─ů r├│wnie┼╝ jednonienasycone kwasy t┼éuszczowe, kt├│re mo┼╝na znale┼║─ç m.in. w awokado czy orzechach.

Fermentowane produkty mleczne s─ů wa┼╝ne w tym sposobie od┼╝ywania si─Ö. Wp┼éywaj─ů one korzystnie na flor─Ö bakteryjn─ů jelit. Jakie produkty warto spo┼╝ywa─ç? Szczeg├│lnie wa┼╝ne s─ů takie artyku┼éy jak: kefiry, ma┼Ťlanki czy jogurty.

Powinno unika─ç si─Ö produkt├│w przetworzonych typu fast-food, a tak┼╝e s┼éodyczy i s┼éodkich napoj├│w. Dieta ┼Ťr├│dziemnomorska nie sk┼éada si─Ö z jaj, a tak┼╝e mi─Ösa czerwonego. Nie korzysta si─Ö w niej tak┼╝e ze znacznych ilo┼Ťci soli, kt├│re cz─Östo doprowadzaj─ů do powstawania nadci┼Ťnienia. Zamiast tego wykorzystuje si─Ö zio┼éa suszone lub naturalne.

Dieta ┼Ťr├│dziemnomorska ÔÇô dla kogo ona jest?

Dieta ┼Ťr├│dziemnomorska ma du┼╝y wp┼éyw na zdrowie. Ten model ┼╝ywienia wspomaga prac─Ö uk┼éadu sercowo-naczyniowego, ma korzystny wp┼éyw na poziom glukozy we krwi, a tak┼╝e zmniejsza ryzyko powstania mia┼╝d┼╝ycy, czy cukrzycy.

Dobrze si─Ö sprawdzi r├│wnie┼╝ w┼Ťr├│d os├│b, kt├│re planuj─ů schudn─ů─ç. Dieta ┼Ťr├│dziemnomorska zawiera du┼╝o r├│┼╝nych produkt├│w, kt├│re z ┼éatwo┼Ťci─ů mo┼╝na przemieni─ç w pyszne danie. Przej┼Ťcie na ni─ů, w wielu przypadkach nie jest takie trudne.

Przyk┼éadowy jad┼éospis w diecie ┼Ťr├│dziemnomorskiej

Dieta ┼Ťr├│dziemnomorska uznawana jest za najzdrowsz─ů opcj─Ö, je┼Ťli chodzi o wsp├│┼éczesne diety. Jak mo┼╝e wygl─ůda─ç codzienne menu?

  • Na ┼Ťniadanie mo┼╝na zacz─ů─ç od pe┼énoziarnistego pieczywa z pomidorkami koktajlowymi i mozzarell─ů. Warto te┼╝ postawi─ç na owsiank─Ö z sezonowymi owocami lub r├│┼╝nego rodzaju serki twarogowe na pieczywie.
  • Na pierwsz─ů przek─ůsk─Ö warto zabra─ç ze sob─ů owoce lub surowe warzywa ÔÇô np. pokrojone w cz─ůstki brzoskwinie, ki┼Ť─ç winogrona albo kilka marchewek. Dobrze jest te┼╝ przygotowa─ç w pojemniczku gar┼Ť─ç orzech├│w.
  • W porze lunchowej warto zje┼Ť─ç co┼Ť po┼╝ywnego np. sa┼éatk─Ö pe┼én─ů warzyw i bia┼éka w postaci np. kurczaka. Ciekaw─ů opcj─ů s─ů r├│wnie┼╝ kanapki z ┼éososiem, czy ciecierzyca w sosie pomidorowym.
  • Druga przek─ůska wed┼éug zalece┼ä diety mo┼╝e by─ç kolejn─ů porcj─ů warzyw i owoc├│w lub jogurt naturalny z granol─ů.
  • Na obiad warto zje┼Ť─ç co┼Ť na ciep┼éo. Ryba czy owoce morza z dodatkiem warzyw i ry┼╝u to ┼Ťwietna opcja na po┼╝ywny i smaczny posi┼éek.

Jakie produkty warto wprowadzi─ç do swojej codziennej diety? Z warzyw i owoc├│w proponowane s─ů r├│┼╝ne sa┼éaty i papryki, oliwki, cukinia, por, szparagi, dynia bataty, morele, pomara┼äcze, awokado, czy brzoskwinie i wi┼Ťnie. Opr├│cz tego warto spo┼╝ywa─ç soczewic─Ö, groch, fasol─Ö i ciecierzyc─Ö, np. jako bazy pod obiad.

Dodaj komentarz

Zobacz tak┼╝e

Dieta z niskim indeksem glikemicznym ÔÇô kiedy warto? Kto powinien j─ů wprowadzi─ç?

Osoby ze zdiagnozowan─ů cukrzyc─ů lub insulinooporno┼Ťci─ů do┼Ťwiadczaj─ů waha┼ä poziomu cukru, k…