Ostatnio du偶o m贸wi si臋 o prowadzeniu zdrowego trybu 偶ycia. Dieta i sport maj膮 sprawi膰, 偶e b臋dziemy fit and healthy. Ka偶dy z nas ma nieco inne preferencje dotycz膮ce jedzenia i 膰wicze艅. Nie ma odpowiedniej formy ruchu dla nas wszystkich. Jest jednak co艣, czego ka偶dy z nas pr贸bowa艂.

Bieganie mo偶e sta膰 si臋 dla nas form膮 oczyszczaj膮cych 膰wicze艅. Nie warto zaczyna膰 z wielk膮 pomp膮, bo p贸藕niej zwykle nasze si艂y s艂abn膮. Trening powinni艣my rozpocz膮膰 od kr贸tkiej rozgrzewki. Dzi臋ki temu nasze mi臋艣nie nie b臋d膮 sztywne i 艂atwiej b臋dzie Ci biega膰. Podczas uprawiania tej formy ruchu wa偶ne jest, by umie膰 zapanowa膰 nad oddechem. Dlatego nie warto zaczyna膰 od sprintu, ale lepiej powoli truchta膰, ucz膮c si臋 poprawnie oddycha膰. Kiedy ju偶 opanujemy takie techniczne sprawy jak uginanie 艂okci czy trzymanie wyprostowanej g艂owy, bieganie powinno nam sprawia膰 przyjemno艣膰. Jest to dobra dla serca forma aktywno艣ci.

Bieganie, a zdrowie

bieganie2e

Je艣li podczas biegu zmieniamy tempo mo偶emy to uzna膰 za trening kardio. Wzmocni to nasze serce oraz inne mi臋艣nie. Bieganie uruchamia ca艂e nasze cia艂o. 膯wicz膮 wszystkie mi臋艣nie naszego cia艂a. Wzmacniamy nie tylko uda i 艂ydki, ale r贸wnie偶 po艣ladki, a nawet brzuch. Pracuj膮 r贸wnie偶 mi臋艣nie r膮k i kr臋gos艂upa.To one pomagaj膮 nam zachowa膰 r贸wnowag臋 oraz prawid艂ow膮 postaw臋 cia艂a. Bieganie mo偶e by膰 nie tylko 艣wietnym treningiem, ale r贸wnie偶 form膮 wypoczynku. Je艣li 膰wiczymy w lesie, towarzysz膮 nam przyjemny wiatr i 艣piew ptak贸w. Dodatkowo nasze cia艂o biega po naturalnym pod艂o偶u, a wi臋c nasze stopy s膮 mniej obci膮偶one, a mi臋艣nie s膮 zmuszone do wi臋kszej pracy. Jak wida膰 bieganie to sama przyjemno艣膰.

W swoich planach treningowych biegacze powinni uwzgl臋dnia膰 rozmaite 膰wiczenia, wp艂ywaj膮ce na zr贸偶nicowan膮 si艂臋 mi臋艣ni. Warto jednak r贸wnie偶 pami臋ta膰 o wypoczynku. Obie te kwestie s膮 bardzo wa偶ne zar贸wno dla efektywno艣ci treningu, jak i zdrowia i dobrego samopoczucia.

Treningi biegowe: unikaj monotonii

Jednym z najwa偶niejszych element贸w treningu jest motywacja. Brak zr贸偶nicowania mo偶e spowodowa膰 znudzenie, kt贸rego efektem jest ca艂kowita rezygnacja z 膰wicze艅 lub niedok艂adne realizowanie za艂o偶onego planu. Dlatego pami臋taj, aby urozmaica膰 sobie otoczenie i regularnie zmienia膰 teren i trasy, kt贸rymi biegasz. Jednego dnia wybierz si臋 w obszar pag贸rkowaty, a nast臋pnego zr贸b trening w lesie. Biegi w takich miejscach pozwol膮 na aktywizacj臋 mi臋艣ni, kt贸re s膮 zaniedbywane podczas trening贸w ulicznych. To rozwi膮zanie ma jeszcze wi臋cej zalet. Przeszkody i zr贸偶nicowanie terenu b臋d膮 艣wietnym po艂膮czeniem biegu wymagaj膮cego zmiennego tempa, z pi臋knymi widokami i poznawaniem nowych tras. Kinga Staszewska, ekspertka i testerka but贸w Merrell ma jeszcze propozycj臋, kt贸ra najbardziej spodoba si臋 mi艂o艣nikom ksi膮偶ek: 鈥 Dla mnie bieganie to odci臋cie si臋 nie tylko od spraw zawodowych, ale te偶 domowych. Bieganie w lesie lub g贸rach pozwala nam skasowa膰 wszystkie bod藕ce atakuj膮ce nas na co dzie艅. Podczas trening贸w lubi臋 s艂ucha膰 audiobook贸w, bo brakuje mi czasu na czytanie papierowych ksi膮偶ek. To prawdziwe 鈥瀊ieganie dla duszy鈥 鈥 z ksi膮偶k膮 przenosimy si臋 w inny 艣wiat. W ten spos贸b przez ostatnie p贸艂 zimy podczas trening贸w przenosi艂am si臋 jednocze艣nie do Ameryki lat 60.

Zapewnij sobie komfort

Nawet najlepszy plan treningowy jednak nie zadzia艂a, je艣li nie zadbamy o swoj膮 wygod臋 i w rezultacie zamiast skupia膰 si臋 na 膰wiczeniach b臋dziemy my艣le膰, np. o 藕le dopasowanych butach. Odpowiednia odzie偶 i akcesoria to podstawa dla ka偶dego sportowca. Warto zatem po艣wi臋ci膰 czas na dob贸r obuwia przystosowanego do wybranej aktywno艣ci.

Pami臋taj o odpoczynku

Daj organizmowi czas na regeneracj臋! 艢wiadomie zaplanowana przerwa jest r贸wnie wa偶na, co trzymanie diety i realizacja planu treningowego. Nawet je艣li nadal czujesz si臋 na si艂ach, by po膰wiczy膰, zr贸b sobie pauz臋 i wybierz aktywn膮 form臋 wypoczynku. Id藕 na basen, d艂ugi spacer, zr贸b sobie wycieczk臋 rowerow膮 lub po prostu porozci膮gaj si臋 w domu. Dzi臋ki temu nie tylko unikniesz przeci膮偶enia mi臋艣ni zbyt intensywnymi i cz臋stymi treningami, ale pozwolisz im szybciej wr贸ci膰 do formy i zmniejszysz prawdopodobie艅stwo wyst膮pienia kontuzji. Co wa偶ne, dzi臋ki takiej regeneracji mo偶na zauwa偶y膰 popraw臋 wydolno艣ci, co prze艂o偶y si臋 na coraz lepsze wyniki i motywacj臋.

Dobrze zaplanowany i zr贸偶nicowany trening oraz regeneracja pozwol膮 podtrzyma膰 motywacj臋 i zwi臋kszy膰 efektywno艣膰. Warto jednak pami臋ta膰, 偶e dla ka偶dego biegacza bardzo wa偶ny jest dob贸r odpowiedniego obuwia. Dzi臋ki temu b臋dziemy mogli poprawnie wykonywa膰 膰wiczenia i unikniemy kontuzji, ale r贸wnie偶 poprawimy sw贸j komfort i samopoczucie podczas treningu.

2 komentarze

  1. iwo艣

    uwielbiam bieganie <3 najlepsza forma odetchni臋cia od pracy

  2. karcia

    te偶 lubi臋 biega膰, a robi膮c to regularnie mo偶na zobaczy膰 efekty po pierwszych 2 tygodniach 馃檪

Dodaj komentarz

Zobacz tak偶e

Pomys艂y na Dzie艅 Dziecka 鈥 jak mi艂o sp臋dzi膰 go w domu?

1 czerwca wida膰 ju偶 na horyzoncie a to oznacza, 偶e pozosta艂o nam niewiele czasu na zaplano…