Zaparcia przestaj膮 by膰 tematem tabu, poniewa偶 niestety – staj膮 si臋 powszechnym problemem wielu kobiet. Nie mo偶na ich lekcewa偶y膰. Prawid艂owa praca jelit jest niezwykle wa偶na do prawid艂owego funkcjonowania organizmu, a d艂ugotrwa艂e zaparcia mog膮 prowadzi膰 do wielu gro藕nych schorze艅.

Powtarzaj膮ce si臋 zaparcia to problem, kt贸rego w 偶aden spos贸b nie mo偶esz lekcewa偶y膰. O problemie mo偶na m贸wi膰 w贸wczas, gdy wyst膮pi u Ciebie kilkudniowe odst臋pstwo w wypr贸偶nianiu. Nie si臋gaj jednak od razu po 艣rodki przeczyszczaj膮ce, poniewa偶 mo偶esz sobie w ten spos贸b tylko zaszkodzi膰. Zastan贸w si臋, jak prowadzisz tryb 偶ycia i czy sama sobie dzie艅 po dniu nie pracujesz na taki stan rzeczy.

Zaparcia – jak wprawi膰 w ruch jelita?

Unikaj bia艂ego pieczywa – zamie艅 je na pieczywo razowe. Je艣li to wywo艂a wzd臋cia, jedz grahamki, pumpernikiel, a tak偶e chleb chrupki.

Zbawienna moc kasz nie艂uskanych – pami臋taj o np. gryczanej. Zdrowy jest tak偶e nie艂uskany ry偶. Mo偶esz tak偶e dwa razy w tygodniu si臋gn膮膰 po ziemniaki. Te zawieraj膮 du偶o b艂onnika.

Oliwa – ta r贸wnie偶 przyczynia si臋 do poprawy perystaltyki jelit. Jedz sa艂atki z dodatkiem oliwy z oliwek, b膮d藕 oleju s艂onecznikowego lub sojowego.

Unikaj s艂odkiego mleka – je艣li je lubisz, zamie艅 na zsiad艂e. Nie bez znaczenia na drodze do walki z zaparciami s膮 te偶 kefiry i jogurty.

Owoce i warzywa – te 艣wietnie si臋 sprawdz膮 w codziennej diecie (oczywi艣cie wykluczaj膮c nadmierne spo偶ywanie tych, kt贸re powoduj膮 wzd臋cia). Owoce jedz najlepiej ze sk贸rk膮, warzywa za艣 – surowe lub gotowane (ale nie rozgotowane). Unikaj sma偶onych.

Spo偶ywaj du偶o p艂yn贸w. Odkryj dobrodziejstwo wody, pij przynajmniej 8 szklanek w ci膮gu dnia. Mo偶esz tak偶e wspom贸c si臋 naturalnymi sokami owocowymi i warzywnymi.

Wypijaj na czczo szklank臋 zimnej wody. Po艂膮cz j膮 z siedmioma suszonymi 艣liwkami, kt贸re uprzednio b臋dziesz moczy膰 przez ca艂膮 noc. Taka mieszanka dzia艂a rewelacyjnie na pobudzenie pracy jelit.

艁y偶ka oleju lub oliwy przed obiadem. Takie dzia艂anie usprawni trawienie.

Siemi臋 lniane – jedz go dwie 艂y偶eczki dziennie.

Zako艅cz dzie艅 zjedzeniem paru 艂y偶ek otr膮b pszennych. Twoje jelita b臋d膮 w nocy znacznie lepiej pracowa膰.

Jeden komentarz

  1. odo

    mi osobi艣cie pomaga picie du偶ej ilo艣ci wody

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Tw贸j adres email nie zostanie opublikowany. Pola, kt贸rych wype艂nienie jest wymagane, s膮 oznaczone symbolem *

Zobacz tak偶e

Domowe sposoby na przezi臋bienie – 5 praktycznych porad

Katar, kaszel, b贸l g艂owy…przezi臋bienie potrafi by膰 m臋cz膮ce. Istnieje jednak wiele do…