Niekt贸rym z nas brakuje czasu w dobie. Dlatego na rzecz r贸偶nych obowi膮zk贸w ograniczaj膮 d艂ugo艣膰 snu. Jest to du偶y b艂膮d, poniewa偶 sen jest jednym z wa偶niejszych proces贸w, kt贸ry wp艂ywa w bezpo艣redni spos贸b na zdrowie cz艂owieka.聽Organizm cz艂owieka wymaga regularnego wypoczynku i regeneracji. Dotyczy to cia艂a jak i psychiki. Podczas snu stabilizuje si臋 praca uk艂adu kr膮偶enia, reguluje si臋 proces przemiany materii, stabilizuje si臋 poziom hormonu stresu, np. adrenalina, wydziela si臋 hormon wzrostu. Sen jest tak偶e istotny dla kondycji psychicznej cz艂owieka. Jego brak przez d艂u偶szy czas powoduje zaburzenia zdrowia psychicznego, rozdra偶nienie, uczucie ci臋偶ko艣ci i przem臋czenia.

D艂ugo艣膰 snu potrzebna do prawid艂owego funkcjonowania cia艂a jak i psychiki cz艂owieka zale偶y od wielu czynnik贸w. Badania wykaza艂y zale偶no艣膰, kt贸ra m贸wi o tym, 偶e m臋偶czy藕ni potrzebuj膮 mniej snu ni偶 kobiety. Natomiast osoby m艂ode potrzebuj膮 d艂u偶szego snu ni偶 osoby starsze. Minimalna d艂ugo艣膰 snu zalecana przez lekarzy wynosi siedem godzin. Jednak niekt贸rzy potrzebuj膮 d艂u偶szego odpoczynku. Nale偶y ws艂uchiwa膰 si臋 w potrzeby naszego organizmu. Mo偶na wykona膰 na sobie eksperyment i w贸wczas dowiedzie膰 si臋 ile godzin potrzebuje nasz organizm do regeneracji. Trzeba podczas urlopu nie nastawia膰 budzika i zapisywa膰 przez oko艂o 10 dni ile godzin spali艣my. W贸wczas dowiemy si臋 ile godzin snu domaga si臋 od nas organizm.

Wp艂yw snu na dzieci

Dzieci nale偶膮 do grupy os贸b, kt贸re wymagaj膮 wi臋kszej ilo艣ci snu ni偶 doros艂e osoby. Hormon wzrostu uwalniany podczas snu jest bardzo wa偶ny dla dzieci. Dlatego sen jest taki istotny dla dzieci. Niemowl臋ta potrzebuj膮 nawet do 18 godzin snu na dob臋. Czterolatkowi wystarczy ju偶 tylko 12 godzin na dob臋. Natomiast dziewi臋ciolatek zadowoli si臋 ju偶 10 godzinami snu na dob臋.

Czy mo偶na nadrobi膰 nieprzespane noce? Nie! Oczywi艣cie dobrze jest pospa膰 d艂u偶ej je偶eli mamy tak膮 okazj臋 i tego potrzebujemy, jednak nie nadrobimy d艂ugich brak贸w snu w jedn膮 noc. D艂ugotrwa艂e nieprzespane lub niedospane noce mog膮 odbi膰 si臋 na zdrowiu cz艂owieka. Mog膮 w贸wczas pojawi膰 si臋 problemy z koncentracj膮, kondycj膮 fizyczn膮 i psychiczn膮, zwi臋kszy si臋 podatno艣膰 na choroby, obni偶y si臋 jako艣膰 uk艂adu odporno艣ciowego.

Bezsenno艣膰

W przypadku bezsenno艣ci nie warto si臋ga膰 po tabletki nasenne. Nie przynosz膮 one organizmowi nic co ma wsp贸lnego ze zdrowym snem. Sen przywo艂any w sztuczny spos贸b przypomina znieczulenie, a nie zdrowy, naturalny wypoczynek i regeneracj臋. Dodatkowo tabletki nasenne cz臋sto wywo艂uj膮 uzale偶nienie. Przy d艂u偶szym ich stosowaniu ich dzia艂anie s艂abnie. Najlepiej jest odnalezienie przyczyny bezsenno艣ci i wyeliminowanie jej. Przyczynami bezsenno艣ci mog膮 by膰: ha艂as, zbyt ciep艂e powietrze, lub odwrotnie zbyt zimne powietrze, problemy, stres, przem臋czenie, zmian czasu.
Warto jest zadba膰 o jako艣膰 snu, poniewa偶 sen nic nie kosztuje a przynosi do naszego organizmu same korzy艣ci.

Wi臋cej o zdrowiu przeczytasz na p-studio.pl

Dodaj komentarz

Tw贸j adres email nie zostanie opublikowany. Pola, kt贸rych wype艂nienie jest wymagane, s膮 oznaczone symbolem *

Zobacz tak偶e

Dlaczego warto stosowa膰 kremy z filtrem?

Na lato czeka niemal ka偶da z nas. To okres beztroski, s艂o艅ca i mo偶liwo艣ci sp臋dzania ka偶dej…