Przy postanowieniach noworocznych najwa偶niejsze jest ustalenie realnego celu i聽powolne, ale systematyczne d膮偶enie do niego. Odchudzanie mo偶e by膰 roz艂o偶one na kilka miesi臋cy. Nie powinno te偶 wi膮za膰 si臋 ze skrajno艣ciami i聽du偶ymi wyrzeczeniami. Post臋py warto zapisywa膰, a analiza notatek niech b臋dzie najlepsz膮 motywacj膮.

 

Ze statystyk wynika, 偶e ponad po艂owa Polak贸w ch臋tnie robi postanowienia noworoczne, natomiast gorzej jest z聽ich realizacj膮. Zdecydowana wi臋kszo艣膰 os贸b poddaje si臋 ju偶 po kilka tygodniach, co mo偶e prowadzi膰 do frustracji.

Dobrym sposobem jest zrobienie sobie takiego rachunku sumienia i聽zastanowienie si臋, co by艣my chcieli docelowo osi膮gn膮膰. Zazwyczaj wi臋kszo艣膰 z聽nas my艣li o聽tym, 偶eby zrzuci膰 dodatkowe kilogramy, albo zwi臋kszy膰 mas臋 mi臋艣niow膮. I tutaj warto przede wszystkim ustanowi膰 sobie ten cel realny, czyli ile chcemy schudn膮膰 i聽od razu wyznaczmy sobie termin na realizacj臋. Bo na przyk艂ad za艂o偶enie, 偶e schudniemy 10 kg w聽dwa tygodnie czy w聽miesi膮c to jest absurdalne 鈥 m贸wi agencji Newseria Lifestyle Daria 艁ukowska, dietetyk, ekspert marki Sante.

W realizacji postanowie艅 najwa偶niejsze jest realistyczne oszacowanie w艂asnych mo偶liwo艣ci. Warto r贸wnie偶 zapewni膰 sobie wsparcie innych os贸b 鈥 najlepiej takich, kt贸re r贸wnie偶 maj膮 podobne cele lub do艣wiadczenie w聽tej dziedzinie. By skutecznie zmieni膰 swoj膮 sylwetk臋 i聽polepszy膰 samopoczucie warto te偶 skonsultowa膰 si臋 ze specjalist膮. Dietetyk mo偶e nam pom贸c chocia偶by we wprowadzaniu w艂a艣ciwych nawyk贸w 偶ywieniowych, kt贸re s膮 podstaw膮 skutecznego odchudzania.

鈥 Warto rozpisa膰 sobie cele d艂ugo- i聽kr贸tkoterminowe. D艂ugoterminowo chcemy schudn膮膰 20 kg w聽rok, a kr贸tkoterminowo 鈥 co zrobimy w聽tym celu? Czyli w聽styczniu nie聽b臋dziemy je艣膰 s艂odyczy, krok po kroku kontrolowa膰 mas臋 cia艂a i聽zobaczy膰, w聽kt贸r膮 stron臋 to idzie. Podobnie z聽aktywno艣ci膮 fizyczn膮. Je偶eli postanowimy sobie, 偶e b臋d臋 膰wiczy膰, to musimy konkretnie rozpisa膰, co b臋dziemy 膰wiczy膰, kiedy, gdzie, jak cz臋sto w聽tygodniu, co chcemy osi膮gn膮膰, w聽jaki spos贸b b臋dziemy mierzy膰 nasze post臋py. To jest bardzo wa偶ne, 偶eby艣my si臋 nie聽zniech臋cili 鈥 podkre艣la Daria 艁ukowska.

Zdaniem dietetyczki najlepsz膮 form膮 samokontroli s膮 systematyczne notatki. Wa偶ne te偶, by zmiany traktowa膰 jako co艣 dobrego, a nie聽pow贸d do wyrzecze艅.

Zr贸bmy sobie tak膮 map臋 i聽kiedy zobaczymy, 偶e mniejsze cele osi膮gamy, to my艣l臋, 偶e to b臋dzie dla聽nas motywacj膮, 偶eby si臋 nie聽podda膰. Nie popadajmy w聽skrajno艣ci, ale bawmy si臋 tym. Nie narzucajmy sobie nierealnych cel贸w, a zr贸bmy tak, 偶eby to by艂o do osi膮gni臋cia. Oczywi艣cie jeden dzie艅 odst臋pstwa od diety nie聽jest niczym z艂ym, natomiast dieta nie聽powinna by膰 dla聽nas kar膮, 偶e przez聽kilka miesi臋cy my艣limy o聽tym, co chcemy zje艣膰, a w聽danym momencie nie聽mo偶emy. Tylko, je偶eli lubi臋 czekolad臋, to mam j膮 gdzie艣 tam wkomponowan膮 w聽diet臋 鈥 m贸wi Daria 艁ukowska.

Bardzo dobrym pomys艂em jest nagradzanie si臋 za osi膮gni臋cie wyznaczonego celu, pod warunkiem, 偶e nagrod膮 nie聽s膮 s艂odycze czy jaki艣 wysoko kaloryczna przek膮ska.

鈥 Mo偶na na przyk艂ad za艂o偶y膰 sobie, 偶e je偶eli w聽ci膮gu miesi膮ca nie聽b臋d臋 je艣膰 s艂odyczy przetworzonych lub zrzuc臋 dwa kilogramy, to kupi臋 sobie np. wymarzon膮 bluzk臋. I to jest bardzo fajne postanowienie. Natomiast nagradzanie si臋 w聽ten spos贸b, 偶e przez聽dwa miesi膮ce nie聽tkn臋 nic z艂ego, a po dw贸ch miesi膮cach rzuc臋 si臋 i聽b臋d臋 je艣膰 tego du偶o, absolutnie nie聽jest dobrym pomys艂em 鈥 m贸wi Daria 艁ukowska.

Nie powinno si臋 r贸wnie偶 popada膰 w聽skrajno艣ci. 聽Je偶eli 1-2 dni mocno pofolgujemy, to oczywi艣cie nic si臋 nie聽stanie. Wa偶ne, 偶eby po tej kr贸tkiej przerwie wr贸ci膰 do swojego postanowienia 鈥 do takiej diety, z聽kt贸r膮 czujemy si臋 dobrze, lekko i聽kt贸ra nam sprzyja.

2 komentarze

  1. Wg mnie jest OK.

    Odpowiedz

  2. uliii87

    albo nie robi膰 偶adnych postanowie艅 i potem nie b臋dzie rozczarowania 馃槈

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Tw贸j adres email nie zostanie opublikowany. Pola, kt贸rych wype艂nienie jest wymagane, s膮 oznaczone symbolem *

Zobacz tak偶e

5 fit przepis贸w na szybkie i zdrowe 艣niadanie

Lato ju偶 za rogiem,聽a ty chcesz schudn膮膰? A mo偶e chcesz zmieni膰 co艣 w swojej diecie, bo nu…