Zesp贸艂 napi臋cia przedmiesi膮czkowego to dla Ciebie nic przyjemnego. Tak samo jak i dla otoczenia, w kt贸rym przebywasz. Poznaj skuteczne sposoby na radzenie sobie z nieprzyjemnymi objawami psychicznymi i fizycznymi w fazie przedmiesi膮czkowej.

Objawy PMS

PMS 鈥 co to jest? To zesp贸艂 napi臋cia przedmiesi膮czkowego (ang. Premenstrual Syndrome) charakteryzuj膮cy si臋 konkretnymi objawami fizycznymi i psychicznymi/emocjonalnymi. Wyst臋puje w fazie lutealnej cyklu, czyli wtedy, kiedy Twoje cia艂o przygotowuje si臋 na przyj臋cie zap艂odnionej kom贸rki jajowej. W Twoim organizmie wzrasta poziom progesteronu, kt贸ry zapewnia zarodkowi odpowiednie warunki do rozwoju. Ostatnia faza cyklu menstruacyjnego trwa oko艂o 14 dni. Jednak to na oko艂o 2 dni przed okresem pojawiaj膮 si臋 objawy PMS takie jak dra偶liwo艣膰 i z艂o艣膰. Do艣wiadczasz depresyjnego nastroju, 艂atwo si臋 z艂o艣cisz i irytujesz? Trudno Ci si臋 skoncentrowa膰? Tracisz zainteresowanie tym, co robisz i spada poczucie Twoje warto艣ci? By膰 mo偶e cierpisz na przedmiesi膮czkowe zaburzenia dysforyczne (PMDD), czyli ci臋偶k膮 posta膰 PMS. Mog膮 towarzyszy膰 Ci przy tym r贸wnie偶 objawy fizykalne takie jak np. tkliwo艣膰 piersi.

Sk膮d w og贸le bierze si臋 PMS?

Tego do ko艅ca nie wiadomo. Przez lata badano to zjawisko, chc膮c potwierdzi膰, czy w og贸le istnieje. Dzi臋ki obszernym badaniom uznano PMS za problem osobisty i medyczny. Zesp贸艂 napi臋cia przedmiesi膮czkowego mo偶e zaburza膰 normalne funkcjonowanie w 偶yciu spo艂ecznym i zawodowym. A kobiety potrafi膮 by膰 przez niego traktowane jako ma艂o stabilne emocjonalnie, kapry艣ne, a czasami wr臋cz niezno艣ne. PMS wykorzystuje si臋 nawet w procesach karnych. Usprawiedliwia si臋 nim automatyczne i impulsywne dzia艂anie kobiet. Nie wszyscy zgadzaj膮 si臋, 偶eby t艂umaczy膰 zachowanie objawami przedmiesi膮czkowymi. Ale przyznasz, 偶e na kilka dni przed okresem 艂atwo wpa艣膰 w sza艂.

A zatem sk膮d bierze si臋 PMS? Mimo wielu bada艅 nikt nie odpowiedzia艂 jeszcze jasno na to pytanie. Zaobserwowano jedynie, 偶e zesp贸艂 napi臋cia przedmiesi膮czkowego wyst臋puje u kobiet w wieku reprodukcyjnym. Najsilniej daje o sobie zna膰 25-35-latkom. Wyci膮gni臋to wniosek, 偶e dotyka kobiety maj膮ce owulacj臋. Ale nie wszystkie.

Wiadomo jedno 鈥 zjawisko nie wynika z zaburze艅 hormonalnych. Przez ca艂膮 faz臋 lutealn膮 hormony wyst臋puj膮 w takim samym st臋偶eniu i u kobiet do艣wiadczaj膮cych objaw贸w PMS, i u tych bez 偶adnych przypad艂o艣ci. 艢wiadczy to o tym, 偶e niekt贸re panie maj膮 osobnicz膮 wra偶liwo艣膰 na zmiany hormonalne.

Jakie objawy 艣wiadcz膮 o PMS?

Zesp贸艂 napi臋cia przedmiesi膮czkowego to szereg objaw贸w fizycznych, behawioralnych i psychologicznych. Pojawiaj膮 si臋 one cyklicznie, zawsze przed wyst膮pieniem miesi膮czki. Wraz z ko艅cem krwawienia, w wi臋kszo艣ci przypadk贸w, objawy PMS ust臋puj膮. Mog膮 utrzymywa膰 si臋 jedynie u kobiet z wsp贸艂wyst臋puj膮cymi chorobami psychicznymi i w przedmiesi膮czkowym zespole dysforycznym. Co powoduje pojawianie si臋 konkretnych objaw贸w? Dwa hormony 鈥 estrogen i progesteron. To one wp艂ywaj膮 na uk艂ady 2 neuroprzeka藕nik贸w: serotoniny i kwasu gamma-aminomas艂owego (GABA). U kobiet cierpi膮cych na zesp贸艂 napi臋cia przedmiesi膮czkowego zaobserwowano obni偶one warto艣ci serotoniny, co mo偶e wp艂ywa膰 na pogorszenie nastroju przed miesi膮czk膮. PMS to prawie 300 r贸偶nych objaw贸w.

W艣r贸d najcz臋艣ciej wyst臋puj膮cych objaw贸w psychicznych wymienia si臋:

  • wahania nastroju
  • dra偶liwo艣膰
  • depresj臋
  • poczucie utraty kontroli
  • nerwowo艣膰
  • poirytowanie
  • napady gniewu
  • irytacj臋

Do cz臋stych objaw贸w fizycznych zalicza si臋:

  • tkliwo艣膰 piersi
  • wzd臋cia
  • b贸le g艂owy
  • zaparcia
  • nadmierny apetyt
  • gromadzenie wody w organizmie
  • zm臋czenie
  • problemy sk贸rne

Objawy behawioralne to:

  • pogorszenie zdolno艣ci wzrokowo-przestrzennych
  • zmniejszenie zdolno艣ci poznawczych, czego skutkiem jest wi臋ksza liczba wypadk贸w powodowanych przez kobiety

Jak z艂agodzi膰 PMS?

Aktywno艣膰 fizyczna

Zesp贸艂 napi臋cia przedmiesi膮czkowego stanowi wyzwanie dla medycyny. To z艂o偶one zjawisko, dlatego 艂agodzenie PMS bywa trudne. Jedn膮 z metod s膮 膰wiczenia. 呕eby lepiej si臋 poczu膰 przed okresem, zacznij biega膰, je藕dzi膰 na rowerze, uprawia膰 aerobik lub p艂ywa膰. Cho膰 obecnie, gdy wszystkie si艂ownie, kluby fitness czy baseny s膮 zamkni臋te ze wzgl臋du na epidemi臋 Covid-19, warto 膰wiczy膰 w domu. Jest wiele miejsc w Internecie, gdzie mo偶emy podpatrze膰 ciekawe 膰wiczenia i nauczy膰 si臋 je wykonywa膰 poprawnie w domu. Warto pami臋ta膰, 偶e wszystkie sporty aerobowe wymagaj膮ce podniesienia t臋tna pomagaj膮 w 艂agodzeniu PMS. Dobrze dzia艂a te偶 joga. 呕eby jednak 膰wiczenia przynios艂y efekty, uprawiaj aktywno艣膰 fizyczn膮 przez minimum 30 minut kilka razy w tygodniu.

Spos贸b od偶ywiania

Jak mo偶esz zmniejszy膰 nasilenie objaw贸w PMS? Odpowiednio si臋 od偶ywiaj膮c. Co to znaczy? Ogranicz spo偶ycie soli i solonej 偶ywno艣ci. Pij mniejsze ilo艣ci kawy. Kofeina zaostrza tylko objawy psychologiczne. Sprawia, 偶e stajesz si臋 jeszcze bardziej zdenerwowana i dra偶liwa. Przed miesi膮czk膮 jedz mniej w臋glowodan贸w prostych, czyli bia艂ego pieczywa, makaronu, bia艂ego ry偶u i s艂odyczy. Unikaj te偶 picia alkoholu.

Witaminy i minera艂y

Je艣li cierpisz na niedobory witamin i minera艂贸w syntetyzuj膮cych neuroprzeka藕niki, jeste艣 bardziej nara偶ona na pojawienie si臋 objaw贸w PMS. Co powinny zawiera膰 suplementy dla kobiet 艂agodz膮ce zesp贸艂 napi臋cia przedmiesi膮czkowego? Niezb臋dne s膮 witaminy z grupy B (szczeg贸lnie B1, B2, B6) i kwas foliowy. Zwi臋ksz w diecie poda偶 witaminy D i magnezu. Zastosuj suplementy zawieraj膮ce kompleks witamin i minera艂贸w, a tak偶e inne pomocnicze substancje zio艂owe. Takie suplementy dla kobiet to na przyk艂ad WIMIN, kt贸re wspieraj膮 organizm przy objawach PMS. Szafran, niepokalanek i witamina E mog膮 okaza膰 si臋 dla Ciebie pomocne w 艂agodzeniu objaw贸w PMS. Niepokalanek zmniejsza wahania nastroj贸w, a tak偶e b贸l i tkliwo艣膰 piersi. Wykazuje w艂a艣ciwo艣ci reguluj膮ce uk艂ad hormonalny. Szafran pomaga poprawi膰 humor i 艂agodzi poirytowanie. W po艂膮czeniu z magnezem, witamin膮 B6 i zio艂em Rhodiola suplement stanowi wsparcie dla Twojego nastroju i zdrowia psychicznego.

Higiena 偶ycia

Zaliczy膰 mo偶na do niej sen, relaks, pozytywne nastawienie do 偶ycia i utrzymywanie kontakt贸w spo艂ecznych. Chcesz czu膰 si臋 lepiej przed okresem i w trakcie jego trwania? Rzu膰 palenie i zrezygnuj z picia alkoholu. Ustal sta艂e godziny k艂adzenia si臋 spa膰 i wstawania. Dbaj o regularno艣膰 i nie zarywaj nocy.

艁agodzenie PMS 鈥 czy to si臋 uda?

Dla wielu kobiet zbli偶aj膮ca si臋 miesi膮czka oznacza wy艂膮czenie na kilka dni z 偶ycia. Cho膰 medycyna wie, 偶e PMS to nie mit, ale realny problem, wci膮偶 si臋 go bagatelizuje. Je艣li do艣wiadczasz silnych objaw贸w tego zespo艂u, na pewno spotka艂a艣 si臋 z opiniami, 偶e przesadzasz lub nie umiesz nad sob膮 panowa膰. Pomocy powinni udzieli膰 Ci nie tylko najbli偶si, ale te偶 ginekolog lub lekarz pierwszego kontaktu. Teraz masz r贸wnie偶 opcj臋 teleporady b膮d藕 videorozmowy z lekarzem. Borykasz si臋 ze spadkiem nastroju, masz depresyjne my艣li i trudno radzi膰 Ci sobie z wybuchami z艂o艣ci? Mo偶e warto rozpocz膮膰 艂agodzenie PMS od regularnych 膰wicze艅. Uzupe艂ni膰 niedobory witaminowe. Mo偶na r贸wnie偶 wpiera膰 聽si臋 zio艂owymi suplementami 聽ale r贸wnie偶 warto pami臋ta膰, aby je艣膰 聽zdrowo, unikaj膮c cukru, t艂uszcz贸w nasyconych (szczeg贸lnie t艂uszcz贸w trans) i du偶ych ilo艣ci s艂onych produkt贸w. Dobrze, gdy codzienne 偶ywienie bazuje na warzywach i owocach, pe艂nowarto艣ciowych kaszach, nabiale i t艂uszczach ro艣linnych. Przed okresem obserwujesz gromadzenie si臋 wody w organizmie? I tak nie rezygnuj z picia. Woda zatrzymuje si臋 w ciele przez hormony. Kiedy sko艅czy si臋 krwawienie, wszystko wr贸ci do normy.


殴r贸d艂a:

https://core.ac.uk/download/pdf/144762993.pdf

https://www.mp.pl/pacjent/leki/leki/subst.html?id=138

https://www.researchgate.net/publication/327137580_Zespol_napiecia_przedmiesiaczkowego_a_odpowiedzialnosc_karna

https://podyplomie.pl/publish/system/articles/pdfarticles/000/013/028/original/97-108.pdf?1472203596

https://www.gyncentrum.pl/blog/pl/faza-lutealna-cyklu-czym-jest-i-jak-ja-wydluzyc-kiedy-jest-za-krotka

Dodaj komentarz

Tw贸j adres email nie zostanie opublikowany. Pola, kt贸rych wype艂nienie jest wymagane, s膮 oznaczone symbolem *

Zobacz tak偶e

Co si臋 stanie, gdy zasn臋 w soczewkach?

Noszenie soczewek kontaktowych jest bardzo wygodnym rozwi膮zaniem – praktycznie niewi…