Kukurydza nieprzypadkowo nazywana jest z艂otem Indian. To nie聽tylko smaczne, lecz tak偶e bardzo zdrowe warzywo, kt贸re ze wzgl臋du na zawarto艣膰 wielu sk艂adnik贸w od偶ywczych powinno by膰 elementem ka偶dej zbilansowanej diety. Dietetycy podkre艣laj膮, 偶e kukurydza jest doskona艂ym 藕r贸d艂em witamin, kwasu foliowego, wielu cennych minera艂贸w, b艂onnika i聽antyoksydant贸w. Co ciekawe, w聽przeciwie艅stwie do innych warzyw, jej gotowanie jeszcze zwi臋ksza ilo艣膰 aktywnych przeciwutleniaczy.

 

鈥 60鈥70 proc. ziarna kukurydzy to skrobia, czyli w臋glowodan z艂o偶ony, kt贸ry przede wszystkim gwarantuje nam energi臋 i聽nasycenie na d艂u偶szy czas. Poza tym kukurydza to r贸wnie偶 ca艂kiem spora dawka b艂onnika. To jest ten b艂onnik rozpuszczalny, kt贸ry p臋cznieje w聽偶o艂膮dku, daj膮c uczucie syto艣ci. P臋czniej膮c w聽jelitach, poprawia przemian臋 materii, poprawia nasz metabolizm. Te dwa w臋glowodany z艂o偶one s膮 wi臋c bardzo korzystne zar贸wno dla聽naszego uk艂adu pokarmowego, jak i聽wp艂ywaj膮 korzystnie na nasz膮 glikemi臋 鈥 m贸wi agencji Newseria Justyna Marsza艂kowska-Jakubik, dietetyk.

Jedna szklanka ziaren kukurydzy zaspokaja ponad 18 proc. dziennego zapotrzebowania na b艂onnik. Ma to bardzo du偶e znaczenie w聽przypadku wszelkiego rodzaju problem贸w w聽funkcjonowaniu uk艂adu pokarmowego. Kukurydza zawiera r贸wnie偶 antyoksydanty. Przede wszystkim jest 藕r贸d艂em witaminy E oraz聽selenu.

Zawiera r贸wnie偶 lutein臋 oraz聽zeaksantyn臋. S膮 one bardzo silnymi antyoksydantami, kt贸re maj膮 wp艂yw na kondycj臋 naszych oczu, zapobiegaj膮 powstawaniu za膰my, zwyrodnieniu plamki 偶贸艂tej oka. Kukurydza jest wi臋c rewelacyjnym 藕r贸d艂em zwi膮zk贸w, kt贸re poprawiaj膮 nasze widzenie 鈥 t艂umaczy Justyna Marsza艂kowska-Jakubik.

Kukurydza zawiera cenne minera艂y, kt贸re bardzo korzystnie wp艂ywaj膮 na nasz organizm. Fosfor, magnez, mangan, cynk, 偶elazo i聽mied藕 鈥 to tylko niekt贸re z聽nich. Dietetycy podkre艣laj膮, 偶e gotowana kukurydza zawiera jeszcze wi臋cej aktywnych przeciwutleniaczy ni偶 surowa, a wi臋c jest jeszcze zdrowsza.

鈥 Kukurydza zawiera r贸wnie偶 mn贸stwo kwasu foliowego, kt贸ry jest rekomendowany jako suplement, zar贸wno w聽okresie starania si臋 o聽dziecko, jak i聽ju偶 w聽czasie ci膮偶y. Poza tym w聽kukurydzy znajdziemy r贸wnie偶 ca艂kiem sporo witaminy B3, kt贸ra m.in. obni偶a st臋偶enie cholesterolu, wp艂ywa r贸wnie偶 na stan w艂os贸w, sk贸ry 鈥 m贸wi Justyna Marsza艂kowska-Jakubik.

Kukurydza obni偶a cholesterol, korzystnie wp艂ywa na cer臋 i聽wspomaga uk艂ad odporno艣ciowy.

鈥 Najpopularniejsza jest kukurydza z聽puszki. W tej formie nie聽zawiera ona witaminy C, natomiast jest ona ca艂y czas 艣wietnym 藕r贸d艂em antyoksydant贸w. One s膮 w聽dok艂adnie takiej samej ilo艣ci jak w聽kukurydzy 艣wie偶ej 鈥 m贸wi Justyna Marsza艂kowska-Jakubik.

Ziarna kukurydzy syc膮, ale nie聽tucz膮, dlatego jest polecana ka偶demu i聽o ka偶dej porze roku. Do r贸偶nych wypiek贸w mo偶na na przyk艂ad stosowa膰 m膮k臋 kukurydzian膮.

M膮ka kukurydziana jest doskona艂ym 藕r贸d艂em witaminy E, natomiast ma ona do艣膰 kr贸tki termin przydatno艣ci w艂a艣nie z聽racji na zawarto艣膰 tej witaminy, kt贸ra jest witamin膮 rozpuszczaln膮 w聽t艂uszczach. Po pewnym czasie przechowywania w聽temperaturze pokojowej ta m膮ka po prostu mo偶e nam zacz膮膰 je艂cze膰. Z kolei olej kukurydziany to doskona艂e 藕r贸d艂o nienasyconych kwas贸w t艂uszczowych oraz聽witaminy E 鈥 wyja艣nia Justyna Marsza艂kowska-Jakubik.

Zdaniem dietetyk贸w popcorn najlepiej przygotowywa膰 samodzielnie z聽suchych ziaren. Gotowe mieszanki bardzo cz臋sto maj膮 ogromn膮 zawarto艣膰 soli czy np. oleju palmowego, kt贸ry jest szkodliwy dla聽zdrowia.

  • Fritata ze spaghetti i makrel膮

    Fritata ze spaghetti i makrel膮 jest dobr膮 propozycj膮 zar贸wno na 艣niadanie, jak i delikatny…

Jeden komentarz

  1. gorcia

    uwielbiam kukurydz臋, idealnie pasuje do sa艂atek czy r贸偶nych zapiekanek 馃榾

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Tw贸j adres email nie zostanie opublikowany. Pola, kt贸rych wype艂nienie jest wymagane, s膮 oznaczone symbolem *

Zobacz tak偶e

Sa艂atka z grillowanych szparag贸w z truskawkami i cukini膮

Sezon na truskawki i szparagi w pe艂ni. Te sk艂adniki tworz膮 doskona艂y duet, a nawet trio z …