W tym trudnym czasie, kiedy 艣wiat walczy z pandemi膮 koronawirusa, wiele z nas odczuwa niepok贸j i l臋k, kt贸ry cz臋sto zaburza codzienne funkcjonowanie. Stres bardzo 藕le wp艂ywa zar贸wno na zdrowie psychiczne, jak i fizyczne, a co za tym idzie – skutecznie mo偶e obni偶y膰 odporno艣膰, kt贸ra obecnie jest tak bardzo potrzebna. Jak sobie radzi膰 ze strachem i stara膰 si臋 normalnie funkcjonowa膰 mimo tak trudnej sytuacji?

Stres i jego wp艂yw na odporno艣膰

Badania dowodz膮, 偶e stres bardzo negatywnie wp艂ywa na nasz膮 odporno艣膰. Wa偶ne jest wi臋c to, aby nawet w obliczu zagro偶enia stara膰 si臋 zachowa膰 dystans, ale jednocze艣nie powa偶nie podchodzi膰 do zalece艅 instytucji pa艅stwowych. Najwa偶niejsza jest teraz rozwaga oraz troska o stan psychiczny.

Dlaczego przewlek艂y stres wp艂ywa na nasz膮 odporno艣膰? Udowodniono, 偶e pod jego wp艂ywem znacznie powi臋ksza si臋 kora nadnerczy – czyli miejsce w kt贸rym produkowane s膮 hormony stresu – natomiast zanika grasica. Jest to limfatyczny narz膮d znajduj膮cy si臋 w klatce piersiowej (tu偶 za mostkiem). To w艂a艣nie w niej dojrzewaj膮 bia艂e krwinki odpowiedzialne za odporno艣膰 – limfocyty T.

Stres przyczynia si臋 r贸wnie偶 do zmniejszenia si臋 we krwi og贸lnej liczby kom贸rek odporno艣ciowych. Jaki jest wi臋c wniosek? Przewlek艂e nerwy nie tylko sprawiaj膮, 偶e jeste艣my rozdra偶nione i ci臋偶ko nam si臋 skupi膰, ale r贸wnie偶 s膮 bardzo niebezpieczne dla organizmu. Na drodze hormonalnej powoduj膮 zar贸wno liczne choroby, jak i bardzo mocno obci膮偶aj膮 odporno艣膰.

Jak unika膰 stresu w czasie pandemii? Korzystaj tylko ze sprawdzonych informacji

Ludzie lubi膮 sensacj臋 czego wynikiem s膮 chocia偶by tak zwane fake newsy, kt贸re ostatnio kr膮偶膮 w Internecie. W dobie social medi贸w i r贸偶norodnych komunikator贸w wszystkie te niesprawdzone informacje docieraj膮 do nas z pr臋dko艣ci膮 艣wiat艂a. Nie mija chwila, jak po艂owa naszych znajomych udost臋pnia je na swoich profilach spo艂eczno艣ciowych i machina strachu oraz niedopowiedze艅 uruchamia si臋 w zawrotnym tempie. I na tym etapie trzeba powiedzie膰 sobie STOP.

Niech wygra zdrowy rozs膮dek oraz konfrontacja tego „newsa” z wiarygodnymi 藕r贸d艂ami. Potwierdzaj膮 to eksperci: – Nat艂ok informacji wzmaga w nas uczucie l臋ku. Chc膮c uchroni膰 si臋 przed strachem wa偶ne jest odizolowanie si臋 od wszystkich niesprawdzonych wiadomo艣ci. Powinni艣my skupi膰 si臋 wy艂膮cznie na komunikatach wydawanych przez odpowiednie instytucje pa艅stwowe lub 艢wiatow膮 Organizacj臋 Zdrowia (WHO). Pozwoli to mie膰 pewno艣膰, 偶e otrzymujemy aktualne i dok艂adne informacje. Je艣li to mo偶liwe ograniczmy ogl膮danie program贸w informacyjnych. Wystarczy, 偶e raz dziennie zapoznamy si臋 z najwa偶niejszymi informacjami. Dzi臋ki temu uchronimy si臋 od sytuacji, w kt贸rej b臋dziemy my艣le膰 tylko o zagro偶eniu zwi膮zanym z pandemi膮 鈥 wyja艣nia Dorota Kobierska, psychoterapeuta, trener rozwoju osobistego, coach.

Kontaktuj si臋 z bliskimi

jak radzi膰 sobie ze stresem w trakcie pandemii

Domowa kwarantanna jest dla wielu z nas do艣膰 nietypow膮 sytuacj膮, bardzo sprzyjaj膮c膮 do pojawiania si臋 uczucia niepokoju. Narasta frustracja, a to ju偶 tylko krok od paniki. Boimy si臋 zar贸wno siebie, jak i zdrowie naszych najbli偶szych. W takiej chwili wa偶ny jest wi臋c kontakt z nimi. – Podczas rozm贸w z najbli偶szymi dowiedzmy si臋 o stan ich zdrowia, zapytajmy si臋 co u nich s艂ycha膰, czy czego艣 potrzebuj膮 lub w czy jest co艣 w czym mo偶emy im pom贸c. Z kolei ograniczmy poruszanie temat贸w zwi膮zanych z informacjami, kt贸re p艂yn膮 do nas z serwis贸w informacyjnych, poniewa偶 takie wiadomo艣ci pot臋guj膮 u nas jedynie uczucie l臋ku i strachu. Podczas rozm贸w skupmy si臋 na tematach, kt贸re sprawi膮, 偶e poczujemy szcz臋艣cie i rado艣膰鈥 dodaje Dorota Kobierska.

jak walczy膰 z l臋kiem w czasie pandemii

Znajd藕 sw贸j spos贸b na pokonanie stresu i nie b贸j si臋 prosi膰 o pomoc

Ka偶dy z nas ma swoje sposoby na to, jak roz艂adowa膰 stres i narastaj膮ce napi臋cie. Je艣li jednak sprawdzone metody nie pomagaj膮, warto poszuka膰 kolejnych, kt贸re poprawi膮 nasz nastr贸j i pozwol膮 chocia偶 na chwil臋 oderwa膰 si臋 od z艂ych my艣li. Z pomoc膮 przychodzi np. joga, 膰wiczenia, r贸偶norodne tajniki relaksacyjne, dobra muzyka, ulubiony serial, zabawa z dzieckiem czy po prostu przytulenie do ukochanej osoby. Wypr贸buj kilka, sprawd藕, co sprawia Ci rado艣膰 i skup si臋 na pozytywnych my艣lach.

Zadbaj o diet臋, aktywno艣膰 i higien臋 psychiczn膮. Postaraj si臋 ka偶dego dnia znale藕膰 chocia偶 p贸艂 godziny tylko dla siebie. Musisz odpocz膮膰, nabra膰 si艂. Zatroszcz si臋 o dobry sen, jego brak mo偶e by膰 bardzo niebezpieczny dla zdrowia i 藕le wp艂ynie na Twoje samopoczucie.

Je艣li nie radzisz sobie z emocjami, nie b贸j si臋 poprosi膰 o pomoc specjalisty. 鈥 Pandemia koronawirusa to dla wszystkich nowa sytuacja, nic wi臋c dziwnego, 偶e wiele os贸b odczuwa l臋k czy nawet panik臋. Pami臋tajmy, 偶e je艣li odczuwamy zbyt trudne dla nas emocje, z kt贸rymi nie potrafimy sobie sami poradzi膰 oraz kt贸re negatywnie wp艂ywaj膮 na nasze zdrowie i samopoczucie warto skorzysta膰 z profesjonalnej porady specjalisty – psychologa b膮d藕 psychoterapeuty 鈥 m贸wi Dorota Kobierska.

W obecnym czasie uczucie l臋ku i zw膮tpienia dotyka ka偶d膮 z nas – w mniejszym lub wi臋kszym stopniu. Wa偶ne jest wi臋c, aby ca艂膮 swoj膮 uwag臋 skupia膰 wy艂膮cznie na rzetelnych doniesieniach, post臋powa膰 zgodnie z zaleceniami pa艅stwowych s艂u偶b oraz lekarzy i szuka膰 w ka偶dym aspekcie codzienno艣ci wy艂膮cznie pozytywnych czynnik贸w, kt贸re mog膮 wp艂yn膮膰 na popraw臋 naszego samopoczucia.

Wypowied藕 specjalisty na podstawie mat. prasowych

Dodaj komentarz

Zobacz tak偶e

8 domowych sposob贸w na wzmocnienie odporno艣ci w czasie pandemii

Sytuacja zwi膮zana z koronawirusem daje we znaki ka偶demu z nas. Abstrahuj膮c ju偶 czy mamy mo…