Pocz膮tki przygody z aktywno艣ci膮 fizyczn膮 bywaj膮 wyj膮tkowo ci臋偶kie i to nie tylko ze wzgl臋du na cz臋stotliwo艣膰 czy intensywno艣膰 膰wicze艅, ale przede wszystkim z uwagi na bolesne zakwasy pojawiaj膮ce si臋 zaledwie dzie艅 po treningu. B贸le mi臋艣ni towarzysz膮ce tak prozaicznym czynno艣ciom jak chodzenie, branie k膮pieli czy korzystanie z toalety potrafi膮 by膰 wyj膮tkowo uci膮偶liwe i utrudnia膰 codzienne funkcjonowanie. Zakwasy na nogach czy r臋kach to na tyle powszechne zjawisko, 偶e znane s膮 ju偶 skuteczne metody ich neutralizacji. Czym tak naprawd臋 s膮 zakwasy i jak z nimi walczy膰?

Czym s膮 zakwasy mi臋艣ni i przyczyny ich powstawania

Ka偶da z nas przynajmniej kilka razy w 偶yciu przekona艂a si臋 o tym, jak bolesne potrafi膮 by膰 zakwasy. Jednak cz臋sto nie zastanawiamy si臋 nad tym, co jest przyczyn膮 takiego stanu rzeczy od strony fizjologicznej. Do tej pory powszechnie uwa偶ano, 偶e zakwasy na udach lub na ka偶dej innej cz臋艣ci cia艂a s膮 wynikiem nadprodukcji kwasu mlekowego w mi臋艣niach. W rzeczywisto艣ci zakwaszenie mi臋艣ni mija ju偶 po kilku godzinach po treningu, a prawdziw膮 przyczyn膮 potreningowych b贸li mi臋艣niowych s膮 mikrourazy powstaj膮ce w strukturze tkanki mi臋艣niowej po intensywnym wysi艂ku.

Jak si臋 pozby膰 zakwas贸w? Skuteczne sposoby na b贸le mi臋艣ni

Zesp贸艂 op贸藕nionego b贸lu mi臋艣niowego (DOMS), kt贸ry przywyk艂y艣my nazywa膰 kwasami, najcz臋艣ciej przyprawia o niema艂y dyskomfort, odbieraj膮c nam tym ch臋膰 do dzia艂ania. Bolesno艣膰 i nadwra偶liwo艣膰 mi臋艣ni mo偶na jednak wyeliminowa膰 poprzez przyspieszenie procesu ich regeneracji. Z pomoc膮 przychodz膮 domowe sposoby na zakwasy, kt贸re przynios膮 naszemu cia艂u ulg臋 w cierpieniu. Zatem co zrobi膰 z zakwasami?

Jak szybko pozby膰 si臋 zakwas贸w – gor膮ca k膮piel

Wysokie temperatury sprzyjaj膮 regeneracji tkanki mi臋艣niowej oraz przywracaniu im pierwotnej sprawno艣ci i elastyczno艣ci, dlatego te偶 po zauwa偶eniu pierwszych sygna艂贸w 艣wiadcz膮cych o nieuchronnie zbli偶aj膮cych si臋 zakwasach warto skorzysta膰 z dobrodziejstwa d艂ugich, ciep艂ych k膮pieli relaksacyjnych. Dzi臋ki ciep艂ej wodzie wspomagamy kr膮偶enie krwi, a co za tym idzie, przyspieszamy dostarczanie do kom贸rek mi臋艣niowych substancji bior膮cych udzia艂 w odbudowie mikrouszkodze艅. Zakwasy w nogach, z zw艂aszcza zakwasy ud powinny ust膮pi膰 zdecydowanie szybciej ni偶 normalnych warunkach.

Jak zlikwidowa膰 zakwasy 鈥 masa偶

Masa偶 przy dokuczliwych zakwasach na nogach mo偶e brzmie膰 jak wst臋p do tortur, jednak pozwala on zredukowa膰 bolesno艣膰 mi臋艣ni poprzez ich rozlu藕nienie. Masa偶 na zakwasy powinien by膰 wykonany w spos贸b delikatny, jednak na tyle stanowczy, aby stymulacja i regeneracja mi臋艣ni mog艂a przebiec w trybie przyspieszonym. Leczenie zakwas贸w poprzez masa偶 bywa nieprzyjemne, jednak pozwala uwolni膰 si臋 od uci膮偶liwego b贸lu potreningowego i przygotowa膰 mi臋艣nie do dalszego wysi艂ku o zmiennej intensywno艣ci.

Jak zmniejszy膰 zakwasy 鈥 rozci膮ganie

Rozci膮ganie po treningu jest r贸wnie wa偶ne jak rozgrzewka czy w艂a艣ciwe 膰wiczenia, a to z uwagi na stanu tkanki mi臋艣niowej i mikrouszkodzenia powstaj膮ce przy intensywnym wysi艂ki. Stretching pozwala bowiem rozlu藕ni膰 napi臋te w艂贸kna mi臋艣niowe, przez co jest idealnym sposobem na zakwasy mi臋艣ni. Rozci膮ganie warto w艂膮czy膰 do swojej codziennej rutyny i to nie tylko tej potreningowej 鈥 delikatny stretching rano i wieczorem pomo偶e w pozbyciu si臋 bolesnych zakwas贸w n贸g, r膮k czy brzucha.

 

Wy艣wietl ten post na Instagramie.

 

Raise your hand if you stretch after your workouts? 馃檵馃徎鈥嶁檧锔 So I鈥檝e been ending each and every workout lately with 10-15 minutes of intense deep stretching. I call this part of my workout 鈥渇eeling myself鈥 馃槒 lol I鈥檝e noticed serious improvement in my range of motion during strength training workouts as well as improved agility in every day life. I鈥檓 also convinced it鈥檚 making me super human 馃Ω馃徎鈥嶁檧锔 When in doubt, stretch it out!!! 鉁岎煆拣煠葛煆烩嶁檧锔 馃憠馃徏 Pairing the @gymsharkwomen adapt ombre虂 leggings with v neck training bra – what a freaking match made in heaven, girl 馃槏馃檶馃徎 Props to @libbychristensen for the INSPO!!! 鉂わ笍 Link in bio to shop this look 馃槝 #gymsharkwomen #gymsharks #gymsharktrain #gymsharkclothing #gymsharkleggings #gymshark #girlgains #trainlikeagirl #workoutroutine #exerciseroutine #fitnessjourney #fitlife #fitgoals #fitspo #fitfam #fitspiration #fitmodel #gymlife #gymmotivation #girlswholift #igfitgirls #fitgirlfam #abs #gymtime #fitnessgoals #igfitspo

Post udost臋pniony przez AG Fitness (@ashleygaita)

Co zrobi膰 z zakwasami 鈥 kontynuowanie trening贸w

Wiele os贸b pope艂nia podstawowy b艂膮d zaprzestaj膮c trening贸w tu偶 po pojawieniu si臋 zakwas贸w. Obola艂e mi臋艣nie to jednak nie pow贸d, aby ca艂kowicie zrezygnowa膰 z aktywno艣ci fizycznej. Jej wymiar powinien by膰 jednak nieco bardziej ograniczony pod wzgl臋dem intensywno艣ci z uwagi na powsta艂e mikrourazy tkanki mi臋艣niowej. Zakwasy n贸g, a szczeg贸lnie zakwasy ud potrafi膮 by膰 niezwykle problematyczne i powodowa膰 du偶y dyskomfort, dlatego trening powinien skupia膰 si臋 na pozosta艂ych partiach mi臋艣niowych, co pozwala nieco odci膮偶y膰 nadwyr臋偶one obszary. Dlatego te偶 warto odpu艣ci膰 sobie trening, kt贸ry spowodowa艂 powstanie zakwas贸w w newralgiczny miejscach i wr贸ci膰 do niego po ust膮pieniu objaw贸w zakwas贸w.

Jak szybko zwalczy膰 zakwasy 鈥 ma艣ci i 艣rodki przeciwb贸lowe

Jak wyleczy膰 zakwasy, gdy ostry b贸l mi臋艣ni nie daje o sobie zapomnie膰? W skrajnych przypadkach, gdy domowe metody zawodz膮, warto si臋gn膮膰 po 艣rodki przeciwb贸lowe 鈥 ma艣ci lub tabletki. Przed za偶yciem preparatu warto upewni膰 si臋, 偶e nie zawiera on steroidowych substancji przeciwb贸lowych i postawi膰 na leki bazuj膮ce na bezpiecznym ibuprofenie czy naproksenie. Jak pozby膰 si臋 z zakwas贸w ud, a w zasadzie zniwelowa膰 ich nadwra偶liwo艣膰? Domiejscowe stosowanie ma艣ci przeciwzapalnych na zakwasy powinno szybko u艣mierzy膰 b贸l. Warto jednak pami臋ta膰, 偶e leki przeciwb贸lowe 艂agodz膮 objawy zakwas贸w, a nie eliminuj膮 ich przyczyny, dlatego warto zadba膰 o stan swoich mi臋艣ni i da膰 im czas na pe艂n膮 regeneracj臋 przed przyst膮pieniem do intensywnych 膰wicze艅.

 

Co na zakwasy ud i pozosta艂e partie mi臋艣niowe 鈥 profilaktyka

Stare porzekad艂o g艂osi, 偶e lepiej zapobiega膰 ni偶 leczy膰, dlatego warto dope艂ni膰 wszelkich stara艅, aby znajomo艣膰 sposob贸w na zakwasy n贸g, ud czy ramion okaza艂a si臋 nieprzydatna. W tym celu warto w艂膮czy膰 do swojej diety produkty bogate w przeciwutleniacze oraz bia艂ko, kt贸re przyspieszy odbudow臋 uszkodzonych mi臋艣ni. Je艣li chodzi o sam trening 鈥 nale偶y pami臋ta膰 o ka偶dorazowej rozgrzewce oraz rozci膮ganiu po 膰wiczeniach, a tak偶e planie treningowym dostosowanym do aktualnej kondycji fizycznej. Na zakwasy nie zaszkodzi r贸wnie偶 ograniczenie intensywno艣ci pierwszego treningu po d艂u偶szej przerwie.

Dodaj komentarz

Zobacz tak偶e

Co je艣膰 przed treningiem, a co po treningu?

Regularna aktywno艣膰 fizyczna powoli przestaje by膰 jedynie 艣rodkiem w walce o wymarzon膮 syl…