Walka z nadprogramowymi kilogramami rozpoczyna si─Ö najcz─Ö┼Ťciej wraz z nastaniem ciep┼éych dni, co oczywi┼Ťcie nie jest regu┼é─ů. Jakkolwiek┬á jest to w Waszym przypadku, zanim si─Ögniecie po porad─Ö dietetyka lub przeczytacie ca┼éy internet szukaj─ůc diety, sprawd┼║cie czy rzeczywi┼Ťcie wa┼╝ycie za du┼╝o. A mo┼╝e wr─Öcz przeciwnie – za ma┼éo? Jak to zrobi─ç? Podpowiadamy.

Grubi ┼╝yj─ů kr├│cej, ale za to przyjemniej – tak mawia┼éy nasze babcie zajadaj─ůc si─Ö kolejn─ů rurk─ů z kremem. Trzeba jednak odnie┼Ť─ç si─Ö do tej opinii do┼Ť─ç sceptycznie. Oczywi┼Ťcie wspomniany s┼éodycz w odpowiednich ilo┼Ťciach nie powinien nikomu zaszkodzi─ç, ale z naciskiem na „umiar”. Oty┼éo┼Ť─ç idzie bowiem w parze z wieloma gro┼║nymi chorobami, w tym nadci┼Ťnieniem t─Ötniczym, cukrzyc─ů insulinozale┼╝n─ů czy chorobami serca. Zbyt du┼╝a masa cia┼éa cz─Östo prowadzi r├│wnie┼╝ do zmian zwyrodnieniowych staw├│w, a nawet niekt├│rych nowotwor├│w.

Pewnym pocieszeniem jest fakt, ┼╝e ca┼ékowita eliminacja t┼éuszczu z organizmu i potraw nie jest mo┼╝liwa, ba – nie jest nawet wskazana. Przys┼éowiowe sade┼éko jest ┼╝elaznym kapita┼éem na wypadek gdyby organizm potrzebowa┼é dodatkowej porcji energii. Nie ma wi─Öc du┼╝ego problemu, je┼Ťli t┼éuszcz stanowi ok. 20-25 proc. naszego cia┼éa. Je┼Ťli jest go wi─Öcej, zaczyna si─Ö nadwaga, a st─ůd ju┼╝ niewielki krok do oty┼éo┼Ťci.

jak sprawdzic mase ciala

Ile powinnam wa┼╝y─ç?

Nie nale┼╝y si─Ö martwi─ç tak┼╝e wtedy, gdy do wymarzonej wagi brakuje nam kilku (3-4) kilogram├│w. Zbyt wysokie ustawienie poprzeczki mo┼╝e przynie┼Ť─ç naszemu organizmowi znacznie wi─Öcej szkody ni┼╝ korzy┼Ťci. Mowa przede wszystkim o nadprogramowych zmarszczkach, kt├│re pojawi─ů si─Ö na twarzy oraz szyi. Bardzo niebezpieczne jest tak┼╝e doprowadzenie do sytuacji, w kt├│rych ch─Ö─ç jedzenia zaczyna rz─ůdzi─ç naszym ┼╝yciem. Cz─Östo tak┼╝e ch─Ö─ç zgubienia kilogram├│w przys┼éania nam wszystko inne.

Aby wiedzie─ç, jaki ci─Ö┼╝ar cia┼éa jest dla nas mniej wi─Öcej prawid┼éowy, mo┼╝na wykorzysta─ç kt├│ry┼Ť z powszechnie znanych wzor├│w tzw. wagi nale┼╝nej.

Wz├│r Broca – od liczby wzrostu centymetr├│w odejmujemy liczb─Ö 100. Od otrzymanej r├│┼╝nicy odejmujemy jeszcze 15 procent. Je┼Ťli do tej warto┼Ťci dodamy 20 proc. w├│wczas poznamy liczb─Ö od kt├│rej zbli┼╝a si─Ö do nas nadwaga.

Wz├│r Bernharda – wysoko┼Ť─ç w centymetrach mno┼╝ymy przez obw├│d klatki piersiowej i dzielimy przez 240.

Wska┼║nik masy cia┼éa BMI – nasz─ů wag─Ö dzielimy przez liczony w metrach wzrost podniesiony do kwadratu. Kiedy wynik BMI wskazuje liczb─Ö 20-25, w├│wczas nie musimy si─Ö martwi─ç, waga jest w normie. Gorzej sytuacja si─Ö przedstawia, kiedy otrzymamy liczby w przedziale 25-30. W├│wczas m├│wimy o nadwadze. Oty┼éo┼Ť─ç jest w przypadku otrzymania wyniku powy┼╝ej 30.

Jak wi─Öc obliczy─ç, ile kalorii powinni┼Ťmy spo┼╝ywa─ç w ci─ůgu dnia? Od naszego wzrostu mierzonego w centymetrach odejmijmy liczb─Ö 100. Otrzymany wynik pomn├│┼╝my przez 35.

Dodaj komentarz

Zobacz tak┼╝e

Sylwetka na lato – jak si─Ö do niej przygotowa─ç?

Ka┼╝da kobieta jest pi─Ökna bez wzgl─Ödu na to, ile kilogram├│w ma jej cia┼éo. To prawda niezap…