Jesie┼ä to zdecydowanie ten moment, w kt├│rym mo┼╝emy czu─ç si─Ö du┼╝o mniej komfortowo, ni┼╝ latem. Obni┼╝enie temperatury, mniejsze nas┼éonecznienie, gorsza pogoda, kr├│tszy dzie┼ä ÔÇô sprawiaj─ů, ┼╝e prawid┼éowe funkcjonowanie naszego organizmu mo┼╝e by─ç zaburzone. Niekt├│re osoby mog─ů cierpie─ç na tak zwan─ů jesienn─ů depresj─Ö. To stan umys┼éu oraz organizmu, kt├│rego nie mo┼╝emy lekcewa┼╝y─ç. Warto podejmowa─ç dzia┼éania, kt├│re sprawi─ů, ┼╝e b─Ödziemy czu─ç si─Ö lepiej. Powinni┼Ťmy zwraca─ç uwag─Ö na takie czynniki, jak: dieta, odpowiedni sen, rozrywka, aktywno┼Ť─ç fizyczna.

Ka┼╝demu z nas zale┼╝y na tym, aby czu─ç si─Ö komfortowo. Na og├│lny komfort sk┼éada si─Ö zar├│wno komfort psychiczny, jak r├│wnie┼╝ komfort fizyczny. Obok tych dw├│ch czynnik├│w nie mo┼╝emy przej┼Ť─ç oboj─Ötnie, je┼╝eli chcemy funkcjonowa─ç w spos├│b prawid┼éowy. Prawd─ů jest r├│wnie┼╝ to, ┼╝e ┼╝yjemy coraz bardziej intensywnie, coraz wi─Öcej pracujemy, mamy du┼╝o obowi─ůzk├│w, kt├│re musimy zrealizowa─ç w kr├│tkim czasie. Problemem jest r├│wnie┼╝ wszechobecny stres, przez kt├│ry pope┼éniamy b┼é─Ödy i jeste┼Ťmy du┼╝o bardziej zm─Öczeni.

Na gorsz─ů kondycj─Ö fizyczn─ů i psychiczn─ů nak┼éada si─Ö tak┼╝e pora roku. Cho─ç cz─Östo m├│wimy o z┼éotej polskiej jesieni, to w rzeczywisto┼Ťci jest jej ma┼éo. Jesie┼ä przewa┼╝nie kojarzy nam si─Ö z kr├│tszym dniem, spadkiem temperatury, deszczem i wiatrem. Taka pogoda ma r├│wnie┼╝ wp┼éyw na to, jak si─Ö czujemy.

Jesieni─ů mo┼╝emy zdecydowanie cz─Ö┼Ťciej chorowa─ç, nasza odporno┼Ť─ç jest os┼éabiona, brakuje nam witamin i minera┼é├│w. Du┼╝ym problemem jest r├│wnie┼╝ tak zwana jesienna depresja. Mo┼╝e one ÔÇťdopa┼Ť─çÔÇŁ osoby praktycznie w ka┼╝dym wieku.

Co to jest jesienna depresja?

Jesienna depresja ÔÇô zwana r├│wnie┼╝ jesiennym smutkiem┬á ÔÇô to zaburzenie pojawiaj─ůce si─Ö w okresie jesienno-zimowym, a ust─Öpuj─ůce w sezonie wiosennym i letnim. To stan fizyczny i psychiczny, kt├│ry charakteryzuje si─Ö mi─Ödzy innymi tym, ┼╝e mamy du┼╝o gorsze samopoczucie, nie czujemy si─Ö najlepiej, mamy niech─Ö─ç do podejmowania decyzji.

Objawy jak najbardziej zaburzaj─ů normalne funkcjonowanie organizmu. Mo┼╝emy mie─ç problemy z koncentracj─ů, emocjami, wydajno┼Ťci─ů. Mog─ů si─Ö r├│wnie┼╝ pojawia─ç problemy z w┼éa┼Ťciwo┼Ťciami poznawczymi i emocjonalnymi. Jest to wi─Öc stan bardzo niedobry dla naszego organizmu, a na pewno mocno utrudniaj─ůc ┼╝ycie. Chwilow─ů, jesienn─ů depresj─Ö nie nale┼╝y myli─ç typow─ů depresj─ů, kt├│ra jest chorob─ů wymagaj─ůc─ů specjalistycznego leczenia oraz terapii.

Jakie s─ů przyczyny jesiennej depresji?

Jesienna depresja to na pewno stan niepo┼╝─ůdany, kt├│rego woleliby┼Ťmy unikn─ů─ç, gdy┼╝ utrudnia nasze normalne funkcjonowanie ÔÇô praktycznie na ka┼╝dym etapie, od ┼╝ycia prywatnego, na pracy ko┼äcz─ůc. Przyczyn jesiennej depresji jest bardzo du┼╝o. Jak sama nazwa wskazuje, tego rodzaju stan wyst─Öpuje przewa┼╝nie w okresie jesienno-zimowym, do kt├│rego cz─Östo nie mo┼╝emy si─Ö przyzwyczai─ç. Warto pami─Öta─ç, ┼╝e jeszcze niedawno by┼éo lato, du┼╝o s┼éo┼äca, wysokie temperatury, mogli┼Ťmy cieszy─ç si─Ö wi─Öc pi─Ökn─ů pogod─ů, podr├│┼╝owa─ç oraz wypoczywa─ç. Jesie┼ä zdecydowanie nie sprzyja tego rodzaju czynno┼Ťci─ů. Do g┼é├│wnych przyczyn depresji jesiennej mo┼╝emy zaliczy─ç:

ÔÇô ni┼╝sze temperatury,
ÔÇô brzydk─ů pogod─Ö,
ÔÇô silne opady deszczu oraz wiatr,
ÔÇô brak s┼éo┼äca,
ÔÇô kr├│tszy dzie┼ä,
ÔÇô brak zieleni na dworze,
ÔÇô brak witamin oraz niezb─Ödnych minera┼é├│w w organizmie,
ÔÇô nie odpowiedni─ů diet─Ö,
ÔÇô z┼ée od┼╝ywianie si─Ö,
ÔÇô z┼ée nawodnienie organizmu,
ÔÇô brak suplementacji,
ÔÇô zbyt du┼╝o pracy i obowi─ůzk├│w,
ÔÇô nieodpowiednie zarz─ůdzanie w┼éasnym czasem.

Jak nale┼╝y walczy─ç z jesienn─ů depresj─ů?

Pierwszym krokiem ku temu, aby skutecznie walczy─ç z jesienn─ů depresj─ů jest u┼Ťwiadomienie sobie, ┼╝e na ni─ů cierpimy. Je┼╝eli faktycznie ┼║le si─Ö czujemy i o tym wiemy, warto uda─ç si─Ö do lekarza pierwszego kontaktu, kt├│ry zleci wykonanie podstawowych bada┼ä.

Je┼Ťli chcemy skutecznie walczy─ç z jesienn─ů depresj─ů, powinni┼Ťmy bra─ç pod uwag─Ö fakt, ┼╝e najgorsza rzecz, kt├│r─ů mo┼╝emy zrobi─ç to zamkn─ů─ç si─Ö w tak zwanych ÔÇťczterech ┼ŤcianachÔÇŁ ÔÇô czyli we w┼éasnym domu lub mieszkaniu. Zdecydowanie nie warto zrywa─ç kontakt├│w spo┼éecznych, unika─ç pracy, rozm├│w z innymi lud┼║mi. Koniecznie trzeba zwr├│ci─ç uwag─Ö na takie aspekty, jak:

ÔÇô odpowiednia suplementacja,
ÔÇô dostarczenie organizmowi niezb─Ödnych witamin i minera┼é├│w, w szczeg├│lno┼Ťci witaminy D,
ÔÇô odpowiedni─ů diet─Ö ÔÇô lekkostrawn─ů i bogat─ů warzywa, owoce,
ÔÇô odpowiednie nawodnienie organizmu,
ÔÇô picie du┼╝ej ilo┼Ťci wody oraz sok├│w naturalnych, herbat zio┼éowych,
ÔÇô regularne wysypianie si─Ö,
ÔÇô brak przesiadywania do p├│┼║na w nocy,
ÔÇô unikanie palenia papieros├│w oraz picia alkoholu,
ÔÇô ograniczenie do minimum sytuacji, kt├│re powoduj─ů stres,
ÔÇô cz─Öste wychodzenie na dw├│r,
ÔÇô wszelkiego rodzaju aktywno┼Ť─ç fizyczn─ů.

Zdecydowanie nie powinni┼Ťmy zapomina─ç o tym, aby umiej─Ötnie planowa─ç sw├│j dzie┼ä. Je┼╝eli wszystko odpowiednio zaplanujemy, na pewno znajdziemy czas na to, aby spokojnie wykona─ç w┼éasn─ů prac─Ö, wykona─ç obowi─ůzki domowe, jak r├│wnie┼╝ mie─ç czas na odpoczynek oraz rozrywk─Ö. Je┼Ťli mamy tak─ů mo┼╝liwo┼Ť─ç, powinni┼Ťmy skorzysta─ç z opcji wyjazd├│w ÔÇô na przyk┼éad na weekend.

Dodaj komentarz

Zobacz tak┼╝e

Lakier hybrydowy zielony ÔÇô jaki odcie┼ä b─Ödzie pasowa┼é do Twojego typu urody? Stylistka podpowiada

Je┼Ťli szukasz nieoczywistego koloru lakieru do paznokci, dobrym wyborem b─Ödzie ziele┼ä. Lak…