M艂odzi ludzie nie聽maj膮 wystarczaj膮cej wiedzy ekonomicznej. Dotyczy to tak偶e ubezpiecze艅 spo艂ecznych. Mo偶e mie膰 to konsekwencje w聽ich聽doros艂ym 偶yciu. Dlatego eksperci postuluj膮, by edukacj臋 zacz膮膰 jak najwcze艣niej. Uczni贸w szk贸艂 ponadgimnazjalnych, a od tego roku tak偶e gimnazj贸w w聽temacie ubezpiecze艅 spo艂ecznych zacz膮艂 edukowa膰 ZUS.

 

聽Ekonomia jest nauk膮, kt贸r膮 warto wpaja膰 ju偶 najm艂odszym uczniom, bo przydaje si臋 w聽doros艂ym 偶yciu. Tak naprawd臋 jest to nauka o聽podejmowaniu decyzji, nie聽tylko konsumenckich, lecz tak偶e 偶yciowych 鈥撀o聽zakupie mieszkania, wyborze miejsca pracy czy miejsca do sp臋dzania wolnego czasu. Wiedza ekonomiczna pozwala doros艂ym ludziom podejmowa膰 lepsze decyzje聽鈥 podkre艣la w聽rozmowie z聽agencj膮 Newseria Biznes Marek Tata艂a, ekonomista z聽Forum Obywatelskiego Rozwoju.

Poziom wiedzy ekonomicznej w聽Polsce jest jednak niewystarczaj膮cy, nie聽tylko w艣r贸d m艂odych os贸b, lecz tak偶e w艣r贸d doros艂ych. Narodowy Bank Polski, kt贸ry regularnie monitoruje stan wiedzy i聽艣wiadomo艣ci ekonomicznej Polak贸w, wskazuje, 偶e w聽badaniu z聽2015 roku przeci臋tna osoba odpowiedzia艂a prawid艂owo na po艂ow臋 pyta艅 w聽te艣cie wiedzy.

鈥撀Brak wiedzy ekonomicznej potwierdzaj膮 badania, w聽kt贸rych pyta si臋 ludzi, czy chcieliby p艂aci膰 niskie podatki. Wi臋kszo艣膰 odpowiada twierdz膮co, a jednocze艣nie chcia艂aby dostawa膰 bardzo wysokie 艣wiadczenia z聽bud偶etu pa艅stwa. To jest oczywi艣cie r贸wnolegle niemo偶liwe聽鈥 wskazuje Tata艂a.

Jak podaje NBP, m艂odzie偶 krytycznie ocenia poziom swojej wiedzy o聽ekonomii, finansach i聽gospodarce. Wi臋kszo艣膰 uwa偶a, 偶e wie na ten temat ma艂o lub bardzo ma艂o. Jednocze艣nie testy wiedzy ekonomicznej zaliczy艂o w聽ubieg艂ym roku 72 proc. uczni贸w szk贸艂 ponadgimnazjalnych, 59 proc. gimnazjalist贸w i聽56 proc. uczni贸w ostatnich klas szko艂y podstawowej. Cho膰 w聽ka偶dej grupie wiekowej wi臋kszo艣膰 uczni贸w zda艂a test, to ich wiedza jest nieugruntowana i聽fragmentaryczna.

鈥撀燦ie ma w聽Polsce edukacji finansowej w聽edukacji formalnej. A do艣wiadczenia innych kraj贸w pokazuj膮, 偶e im wcze艣niej zaczniemy si臋 uczy膰, tym s膮 lepsze rezultaty. P贸藕niej nie聽ma na to czasu i聽w efekcie jest wiele os贸b, kt贸re ko艅cz膮 edukacj臋 formaln膮, a nie聽maj膮 偶adnej, nawet podstawowej, wiedzy o聽finansach w聽zakresie prowadzenia w艂asnego bud偶etu czy oszcz臋dno艣ci s艂u偶膮cych zabezpieczeniu przysz艂o艣ci emerytalnej聽鈥聽przekonuje Bartosz Majewski ze Szko艂y G艂贸wnej Handlowej w聽Warszawie.

Z badania 鈥濸okolenia o聽finansach鈥, zrealizowane przez聽4P Research Mix na zlecenie Banku Zachodniego WBK, wynika, 偶e 88 proc. Polak贸w uwa偶a, 偶e istotne jest edukowanie dzieci w聽zakresie finans贸w. Faktycznie i聽艣wiadomie robi to jednak zaledwie 31 proc. Na nauk臋 nigdy nie聽jest za wcze艣nie. Mo偶na j膮 rozpocz膮膰, jak tylko dziecko zaczyna m贸wi膰, a nast臋pnie dostosowywa膰 materia艂y i聽poziom wiedzy do wieku dziecka.

鈥撀Ju偶 do przedszkolak贸w kierowane s膮 programy edukacyjne, przede wszystkim na temat percepcji pieni膮dza, np.聽dlaczego w聽og贸le istniej膮 pieni膮dze. Wraz z聽dojrza艂o艣ci膮 dziecka mo偶na wprowadza膰 inne, bardziej zaawansowane tematy. Sama wiedza o聽finansach nie聽jest szczeg贸lnie tajemna, ucze艅 w聽IV鈥揤 klasie szko艂y podstawowej jest w聽stanie opanowa膰 wszystkie podstawy, ale si臋 go tego nie聽uczy聽鈥 podkre艣la Majewski.

Pom贸c mog膮 w聽tym 鈥濴ekcje z聽ZUS鈥. To autorski projekt ZUS i聽Ministerstwa Rodziny, Pracy i聽Polityki Spo艂ecznej, kt贸ry ruszy艂 w聽2013 roku. Skierowany jest do szk贸艂 ponadgimnazjalnych.

鈥撀Celem 鈥濴ekcji z聽ZUS鈥 jest przekazanie wiedzy o聽zasadach, na kt贸rych oparty jest system ubezpiecze艅 spo艂ecznych. Uczniowie dowiaduj膮 si臋, jakie s膮 zasady jego finansowania, jaka jest istota sk艂adki. S膮 r贸wnie偶 informowani o聽ochronie finansowej, spo艂ecznej w聽razie zaj艣cia skutk贸w ryzyk socjalnych: choroby, wypadku przy pracy, staro艣ci i聽inwalidztwa聽鈥 wymienia prof. dr hab. Gertruda U艣ci艅ska, prezes Zak艂adu Ubezpiecze艅 Spo艂ecznych.

W okresie od 2013 do聽2015 roku w聽lekcjach wzi臋艂o udzia艂 ponad 51,5 tysi膮ca uczni贸w z聽ca艂ego kraju. Uczestnictwo w聽tym projekcie oznacza r贸wnie偶 mo偶liwo艣膰 wzi臋cia udzia艂u w聽konkursie 鈥濿arto wiedzie膰 wi臋cej o聽ubezpieczeniach spo艂ecznych鈥. W tym roku szkolnym konkurs zmienia formu艂臋 na og贸lnopolsk膮 olimpiad臋. Zwyci臋zcy mog膮 liczy膰 na nagrody rzeczowe (laptopy, tablety, czytniki e-book贸w) i聽wyr贸偶nienia. ZUS-owi zale偶y na tym, by osoby, kt贸re zajm膮 pierwsze, drugie i聽trzecie miejsce, mog艂y liczy膰 na dodatkowe punkty w聽procesie rekrutacji na studia wy偶sze lub indeks na kierunek 艣ci艣le powi膮zany z聽tematyk膮 olimpiady. Zak艂ad aktualnie negocjuje takie umowy ze szko艂ami wy偶szymi. Nagrod臋 za popularyzacj臋 wiedzy z聽zakresu ubezpiecze艅 spo艂ecznych mog膮 tak偶e otrzyma膰 szko艂y, kt贸rych uczniowie zostali laureatami.

鈥撀燭o atrakcyjna propozycja dla聽szk贸艂 og贸lnokszta艂c膮cych, ale te偶 szk贸艂 zawodowych. Finali艣ci maj膮 wiedz臋 na takim poziomie, jak studenci II鈥揑II roku, kt贸rzy maj膮 taki przedmiot jak ubezpieczenia czy zabezpieczenie spo艂eczne聽鈥 przekonuje prezes ZUS.

Podobne zaj臋cia prowadzone s膮 w聽cz臋艣ci innych europejskich kraj贸w. Lekcje o聽ubezpieczeniach spo艂ecznych mog膮 trafi膰 do podstawy programowej polskich szk贸艂. ZUS rozmawia na ten temat z聽resortem edukacji narodowej.

鈥撀Chcemy, 偶eby m艂odzi ludzie wiedzieli, kiedy p贸jd膮 do pracy, 偶e pracodawcy s膮 zobowi膮zani odprowadza膰 za nich sk艂adki. Wa偶ne jest to, 偶eby nie聽traktowali tych sk艂adek jako czego艣, co pomniejsza ich przych贸d, ale jako gwarancj臋 wyp艂aty 艣wiadcze艅聽w聽przysz艂o艣ci聽鈥 t艂umaczy prof. U艣ci艅ska.

Miesi臋cznie ZUS wyp艂aca emerytury i聽renty 7,3 mln Polak贸w, a zasi艂ki chorobowe, opieku艅cze, macierzy艅skie i聽 艣wiadczenia rehabilitacyjne dla聽ponad 500 tys. os贸b. Rocznie lekarze orzecznicy ZUS wydaj膮 ponad 1,1 mln orzecze艅. Mimo 偶e system zabezpieczenia spo艂ecznego dotyczy niemal wszystkich, to wiedza na jego temat jest niewielka.

鈥撀燭rzeba pracowa膰 nad wi臋ksz膮 odpowiedzialno艣ci膮 ubezpieczonych, dzia艂aniem w聽przezorno艣ci, zabezpieczeniem dochod贸w na staro艣膰. Trzeba mie膰 podstawow膮 wiedz臋, co jest gwarantowane z聽bazowego systemu emerytalnego, a o聽co nale偶y zadba膰 samemu 鈥 m贸wi prof. Gertruda U艣ci艅ska.

Od tego roku szkolnego ZUS zach臋ca do nauki o聽ubezpieczeniach spo艂ecznych tak偶e uczni贸w gimnazj贸w. Przygotowa艂 dla聽nich 鈥濸rojekt z聽ZUS鈥. ZUS podpisuje te偶 umowy z聽uczelniami wy偶szymi. Pracownicy ZUS b臋d膮 prowadzi膰 wyk艂ady i聽szkolenia, a tak偶e wspiera膰 merytorycznie student贸w i聽pracownik贸w naukowych w聽przygotowaniu publikacji o聽ubezpieczeniach.

鈥撀Zawieramy te偶 porozumienia z聽uczelniami wy偶szymi, kt贸rych przedmiotem jest w艂膮czenie m艂odzie偶y akademickiej w聽aktywne 偶ycie zawodowe ZUS-u poprzez sta偶e i聽stypendia聽鈥 m贸wi prof. Gertruda U艣ci艅ska.

Jeden komentarz

  1. dwid

    trzeba te偶 trafi膰 na dobrego nauczyciela

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Tw贸j adres email nie zostanie opublikowany. Pola, kt贸rych wype艂nienie jest wymagane, s膮 oznaczone symbolem *

Zobacz tak偶e

Jakie wybra膰 buty na wesele, 偶eby przeta艅czy膰 w nich ca艂膮 noc? Kilka cennych wskaz贸wek

Wesele to wyj膮tkowa uroczysto艣膰, kt贸ra cz臋sto rozpoczyna si臋 p贸藕nym popo艂udniem, a ko艅czy …