Podczas ┼Ťwi─ůt trudno si─Ö oprze─ç pokusie tradycyjnych potraw i┬á┼éatwo przesadzi─ç z┬áilo┼Ťci─ů. Dlatego dietetycy przede wszystkim zalecaj─ů umiar oraz┬ázwracanie uwagi na to, co jemy i┬áw jakich ilo┼Ťciach. Warto te┼╝ zastosowa─ç kilka trik├│w, dzi─Öki kt├│rym przysmaki b─Öd─ů mniej kaloryczne, a nasz uk┼éad pokarmowy nie┬áb─Ödzie przeci─ů┼╝ony.┬á

 

ÔÇô ┼Üwi─Öta s─ů bardzo newralgicznym punktem dla┬áwszystkich os├│b na diecie, ale jest kilka trik├│w, kt├│re mo┼╝emy zastosowa─ç, ┼╝eby zmniejszy─ç negatywny wp┼éyw ┼Ťwi─ůtecznego ob┼╝arstwa. Pami─Ötajmy: ┼╝eby przyty─ç 1 kg, musimy zgromadzi─ç 7 do 9 tys. dodatkowych kalorii, co nie┬ájest wcale takie ┼éatwe, poniewa┼╝ nasze ┼╝o┼é─ůdki maj─ů ograniczone mo┼╝liwo┼Ťci. Przede wszystkim powinni┼Ťmy jednak zadba─ç o┬áto, ┼╝eby unikn─ů─ç przejedzenia, przeci─ů┼╝enia uk┼éadu pokarmowego, bo to mo┼╝e skutkowa─ç z┼éym samopoczuciem┬áÔÇô m├│wi agencji Newseria Lifestyle mgr Ewa Kurowska, dietetyk programu Zarz─ůdzanie Kaloriami.

Je┼Ťli sami przygotowujemy ┼Ťwi─ůteczne menu, starajmy si─Ö nieco dostosowa─ç tradycyjne potrawy do diety tak, by nadal pozostawa┼éy pyszne i┬áaromatyczne, ale mia┼éy mniej t┼éuszczu i┬ácukru. Je┼Ťli sp─Ödzamy ┼Ťwi─Öta poza┬ádomem, mo┼╝na tak─ů odmienion─ů potraw─Ö┬ápodarowa─ç gospodarzom i┬ázapocz─ůtkowa─ç nowy trend w┼Ťr├│d rodziny czy przyjaci├│┼é.

ÔÇô┬áJe┼Ťli wykorzystujemy przepisy naszych bab─ç, spr├│bujmy je zmodyfikowa─ç,. Zamiast bia┼éej m─ůki u┼╝yjmy pe┼énoziarnistej, zamiast cukru dodajmy s┼éodzik typu stewia czy erytrol albo przynajmniej zast─ůpmy nim cz─Ö┼Ť─ç cukru, wtedy ograniczymy kaloryczno┼Ť─ç produktu. I starajmy si─Ö potrawy troch─Ö unowocze┼Ťni─ç w┬ákierunku zdrowej kuchni┬áÔÇô radzi Ewa Kurowska.

Dietetycy przestrzegaj─ů, by nie┬ázasiada─ç do ┼Ťwi─ůtecznego sto┼éu┬ána czczo, bo zaostrzony apetyt spowoduje, ┼╝e mo┼╝na zje┼Ť─ç nawet dwa razy wi─Öcej. Dobrym sposobem, aby temu zapobiec, jest zjedzenie mniej wi─Öcej godzin─Ö wcze┼Ťniej ma┼éej przek─ůski. Mo┼╝e to by─ç kanapka z┬ápe┼énoziarnistego chleba lub jogurt z┬áotr─Öbami i┬ápestkami. Podczas biesiadowania przy suto zastawionym stole przede wszystkim powinno si─Ö zachowa─ç umiar. Nie musimy przecie┼╝ zjada─ç ka┼╝dego przysmaku w┬áilo┼Ťciach hurtowych, a je┼Ťli ju┼╝ mamy ochot─Ö spr├│bowa─ç wszystkiego, to warto postawi─ç na ma┼é─ů porcj─Ö.

ÔÇô U┼╝ywajmy ma┼éych talerzy, wtedy automatycznie nasze oczy b─Öd─ů widzia┼éy, ┼╝e talerz jest pe┼ény. Starajmy si─Ö nie┬ápodchodzi─ç dwa razy do tej samej potrawy, nak┼éadajmy porcje ┼éy┼╝eczk─ů od herbaty. Nie spieszmy si─Ö, je┼╝eli b─Ödziemy je┼Ť─ç szybciej, zjemy znacznie wi─Öcej, bo organizm potrzebuje czasu, by sygna┼é o┬átym, ┼╝e jeste┼Ťmy najedzeni, dotar┼é z┬á┼╝o┼é─ůdka do m├│zgu ÔÇô┬áwyja┼Ťnia Ewa Kurowska.

Wa┼╝ne te┼╝, ┼╝eby nie┬ásiedzie─ç przy stole zbyt d┼éugo. W przerwach pomi─Ödzy posi┼ékami wskazany jest wi─Öc spacer i┬áruch na ┼Ťwie┼╝ym powietrzu. Natomiast pomi─Ödzy ┼Ťwi─ůtecznymi potrawami warto pi─ç wod─Ö z┬áb─ůbelkami, kt├│ra da szybsze uczucie syto┼Ťci.

ÔÇô Poza tymi trikami oczywi┼Ťcie najwa┼╝niejsza jest silna wola i┬á┼Ťwiadomo┼Ť─ç tego, po co si─Ö odchudzamy. Pami─Ötajmy, ┼╝e ┼Ťwi─Öto to tylko dwa dni, kt├│re tak naprawd─Ö, je┼Ťli ju┼╝ od d┼éu┼╝szego czasu jeste┼Ťmy na diecie, nie┬ázaprzepaszcz─ů wszystkich wysi┼ék├│w, o┬áile zaraz po ┼Ťwi─Ötach wr├│cimy do naszej rutyny, do naszego zdrowego od┼╝ywiania i┬áaktywnego stylu ┼╝ycia ÔÇô┬ádodaje Ewa Kurowska.

Jeden komentarz

  1. piorko

    ┼Ťwi─ůteczny okres to trudny czas dla diety, tylko wytrwali przetrwaj─ů ­čśë

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Tw├│j adres email nie zostanie opublikowany. Pola, kt├│rych wype┼énienie jest wymagane, s─ů oznaczone symbolem *

Zobacz tak┼╝e

Sa┼éatka z grillowanych szparag├│w z truskawkami i cukini─ů

Sezon na truskawki i szparagi w pe┼éni. Te sk┼éadniki tworz─ů doskona┼éy duet, a nawet trio z …