Dieta paleo szturmem wkrada si臋 do jad艂ospis贸w os贸b, kt贸re walcz膮 z nadprogramowymi kilogramami. Ma ona swoje pi臋膰 minut tak偶e u celebryt贸w. Sprawd藕, czy jest tak偶e dla Ciebie.

Dieta paleo – korzenie w prehistorii

Diet臋 paleo opisa艂 dr Loren Cordian聽w swojej ksi膮偶ce zatytu艂owanej 鈥濪ieta paleo. Stra膰 na wadze i 偶yj zdrowo dzi臋ki diecie, do kt贸rej zostali艣my stworzeni鈥 (Wydawnictwo Literackie 2011). Uzna艂, 偶e uda艂o mu si臋 stosunkowo dok艂adnie zrekonstruowa膰 jad艂ospis, kt贸ry towarzyszy艂 ludziom pierwotnym, kt贸ry wed艂ug niego korzystnie wp艂ywa na nasze zdrowie i pozwala utrzyma膰 szczup艂膮 sylwetk臋.

Cz艂owiek od pocz膮tku swego istnienia by艂 艂owc膮. Przek艂ada艂o si臋 to na to, 偶e jad艂 wi臋c to, co upolowa艂, znalaz艂 w wodzie, na drzewach czy ziemi. Tak dzia艂o si臋 przez blisko 2,5 mln lat. Przez ten czas organizm zd膮偶y艂 si臋 przystosowa膰 do takiego sposobu 偶ywienia, a tym samym – nauczy艂 si臋 czerpa膰 energi臋 z dostarczanych mu produkt贸w. Wraz z rozpocz臋ciem si臋 wielkiej rewolucji neolitycznej (ok. 12 tys. lat temu) cz艂owiek zmieni艂 sw贸j spos贸b 偶ycia, a co za tym idzie – 偶ywienia. Sko艅czy艂o si臋 艂owiectwo (zbieractwo), a rozpocz臋艂o si臋 偶ycie osadnicze. Prym wiod艂o wi臋c rolnictwo oraz hodowla. Jakie by艂y tego konsekwencje? Pojawi艂a si臋 nadwy偶ka 偶ywno艣ci, a co za tym idzie – ludzie zacz臋li ty膰.

Dieta paleo – na czym polega

Dr S. Boyd Eaton w latach 80. na podstawie analizy 偶ywienia naszych pierwotnych przodk贸w z epoki kamienia uzna艂, 偶e na jego podstawie mo偶na opracowa膰 diet臋, kt贸ra b臋dzie idealnie wp艂ywa艂a na nasz organizm dostarczaj膮c mu wszystkich niezb臋dnych sk艂adnik贸w. Dr Cordian rozwin膮艂 jego teori臋 i opracowa艂 diet臋 paleo.

Stosuj膮c diet臋 paleo musisz pami臋ta膰 o zachowaniu r贸wnowagi w spo偶ywaniu produkt贸w ro艣linnych oraz zwierz臋cych. W przeciwie艅stwie do sztampowych diet odchudzaj膮cych, masz w niej okre艣lone proporcje bia艂ka, w臋glowodan贸w oraz t艂uszcz贸w. Bia艂ka w Twoim jad艂ospisie ma by膰 wi臋cej ani偶eli w臋glowodan贸w.

Dieta paleo – z dziczyzn膮 za pan brat

Za podstaw臋 diety paleo uznaje si臋 chude mi臋so hodowane (nieprzetworzone) – najlepiej dziczyzna. Musisz zapomnie膰 wi臋c o wszelkich mielonkach czy par贸wkach. Nie bez znaczenia w tej diecie pozostaj膮 owoce oraz warzywa, kt贸re stanowi膮 pierwotne 藕r贸d艂o w臋glowodan贸w zawieraj膮c naturalny b艂onnik, antyoksydanty czy fitohormony. Unikaj natomiast m.in. cukru rafinowanego (i jego pochodnych), nabia艂u, ziemniak贸w, wszystkich zb贸偶, przetworzonych produkt贸w zbo偶owych tj. ciasta, makaron czy chleb. Oczywi艣cie zanim zdecydujesz czy dieta paleo jest dla Ciebie, skonsultuj si臋 ze specjalist膮.

Jeden komentarz

  1. filka

    to chyba nie dla mnie, czyta艂am o niej wi臋cej i wydaje mi si臋 dziwna, ale jak kto lubi

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Tw贸j adres email nie zostanie opublikowany. Pola, kt贸rych wype艂nienie jest wymagane, s膮 oznaczone symbolem *

Zobacz tak偶e

Taniec – spos贸b na 艂adn膮 sylwetk臋. Jak wybra膰 szko艂臋 ta艅ca?

Taniec to bez w膮tpienia 艣wietny pomys艂 na hobby i sp臋dzanie wolnego czasu. To nie tylko 艣w…