Lato, to doskona艂y czas na pozbycie si臋 nadprogramowych kilogram贸w, poniewa偶 nasz organizm doskonale nam w tym pomaga. Dzieje si臋 tak za spraw膮 tego, 偶e sam broni si臋 przed niepotrzebnymi kaloriami. Musimy mu jednak pom贸c odpowiednio komponuj膮c jad艂ospis. I tak, w sk艂ad zdrowej i zbilansowanej letniej diety powinny wej艣膰 bia艂ka, nienasycone t艂uszcze oraz w臋glowodany. Nie mo偶e w niej oczywi艣cie zabrakn膮膰 r贸wnie偶 witamin oraz minera艂贸w. Czego jeszcze? Podpowiadamy.

Letnia dieta, to przyjemno艣膰

Dieta na lato, to idealna propozycja dla tych, kt贸rzy nie do ko艅ca potrafi膮 zapanowa膰 nad apetytem. Upa艂y staj膮 si臋 w贸wczas sprzymierze艅cem 艂asuch贸w. Ma艂o kt贸ry jest bardzo g艂odny, gdy s艂o艅ce naprawd臋 mocno grzeje. Mimo to, nie mo偶na zapomnie膰 o regularnym spo偶ywaniu posi艂k贸w w miar臋 mo偶liwo艣ci r贸wnych odst臋pach czasu. Co powinno znale藕膰 si臋 na naszych talerzach?

dieta na lato

Bia艂ko. To w艂a艣nie ono da organizmowi energi臋, kiedy wyczerpi膮 mu si臋 zapasy w臋glowodan贸w. Nale偶y je spo偶ywa膰 jednak w ma艂ych ilo艣ciach, poniewa偶 w namiarze, organizm szybko zamienia je w t艂uszcz. Tutaj k艂ania si臋 tak偶e kwestia kondycji naszego organizmu. Nie bez znaczenia pozostaj膮 wyniki bada艅 oraz nasze indywidualne predyspozycje. Aby dok艂adnie sprawdzi膰, jakie jest zapotrzebowanie naszego organizmu, warto wykona膰 badania i skonsultowa膰 jad艂ospis ze specjalist膮 ds. 偶ywienia. Doradztwo 偶ywieniowe, to bardzo dobre rozwi膮zanie.

Kolejnymi, bardzo wa偶nymi elementami letniego jad艂ospisu s膮 warzywa i owoce, czyli skarbnica soli mineralnych, witamin oraz b艂onnika. Jedz膮c je dostarczamy organizmowi jak偶e cennych antyoksydant贸w zwalczaj膮cych wolne rodniki w postaci beta-karotenu (marchew, kabaczek, brzoskwinie), witaminy E (dynia, botwina, bia艂a kapusta) czy te偶 witaminy C (truskawki, broku艂y, papryka, owoce cytrusowe). Bardzo dobrze nauczy膰 si臋 dobrych nawyk贸w, a w艣r贸d nich jedzenia warzyw do ka偶dego posi艂ku. Nale偶y tak偶e zaprzyja藕ni膰 si臋 z owocami, kt贸re mog膮 sta膰 si臋 smaczn膮 przek膮sk膮. Pami臋tajmy jednak, 偶e ich nadmiar mo偶e spowodowa膰 efekt odwrotny do zamierzonego. Niekt贸re owoce zawieraj膮 bowiem cukry, kt贸re mog膮 doda膰 nam kilka nadprogramowych kilogram贸w. S膮 nimi np. winogrona, banany, mandarynki czy awokado.

Dieta na lato – nie zapomnij o b艂onniku

Na letnim stole powinny zago艣ci膰 przede wszystkim w臋glowodany z艂o偶one. Te wolno si臋 wch艂aniaj膮, dzi臋ki czemu uczucie syto艣ci pozostaje na d艂ugi czas. Opr贸cz tego stanowi膮 cenne 藕r贸d艂o b艂onnika, a tak偶e witamin z grupy B, prowitaminy A, a tak偶e bia艂ka ro艣linnego. B艂onnik ma zbawienny wp艂yw na popraw臋 trawienia, a tak偶e umo偶liwia oczyszczenie organizmu z toksyn. Gdzie najlepiej szuka膰 w臋glowodan贸w z艂o偶onych? Znajdziecie je m.in. w gruboziarnistych kaszach i makaronach, ziemniakach oraz ziarnach.

Na koniec kilka s艂贸w o wodzie. Bez niej b臋dziecie czu膰 si臋 jak przys艂owiowy nadmuchany balon. Jej picie, to absolutny wym贸g. Dzienne zapotrzebowanie na ni膮 osoby doros艂ej, to przynajmniej 2 litry.

Jak wida膰, letnia dieta mo偶e by膰 lekka i przyjemna. Odpowiednio skomponowane sk艂adniki mog膮 nie tylko poprawi膰 kondycj臋 naszego organizmu, ale tak偶e stan膮 si臋 istn膮 uczt膮 dla zmys艂贸w.

Artyku艂 powsta艂 przy wsp贸艂pracy z doradcami 偶ywieniowymi z Diet4You

Jeden komentarz

  1. […] Dieta na lato – kilka praktycznych wskaz贸wek […]

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Tw贸j adres email nie zostanie opublikowany. Pola, kt贸rych wype艂nienie jest wymagane, s膮 oznaczone symbolem *

Zobacz tak偶e

Dieta na odchudzanie podstawowe zasady i porady

Ka偶da dieta niezale偶nie od formy zak艂ada stabilizacj臋, kt贸ra dotyczy regularnego od偶ywiani…