Dieta nordycka to przede wszystkim cierpliwo艣膰 i determinacja. Nie spodziewaj si臋, 偶e w tydzie艅 zgubisz 5 kg. Wiosna wiosn膮, szczup艂a sylwetka, szczup艂膮 sylwetk膮, ale do wszystkiego trzeba dochodzi膰 ma艂ymi krokami, w zdrowym tempie. Ten spos贸b od偶ywiania, uczy dobrych nawyk贸w 偶ywieniowych, zdrowego stylu 偶ycia, a co za tym idzie – mo偶esz zapomnie膰 o efekcie jo-jo. Na czym polega? Sprawd藕!

Dieta nordycka – jedna z najzdrowszych diet na 艣wiecie

Dieta nordycka jest uznawana za jedn膮 z najzdrowszych na 艣ciecie, a swoj膮 popularno艣膰 zawdzi臋cza profesorowi Uniwersytetu w Kopenhadze – Arnemu Astrupowi. W prowadzonych przez siebie badaniach udowodni艂, 偶e z jej pomoc膮 mo偶na znacznie obni偶y膰 poziom cholesterolu, a ponadto obni偶y膰 ryzyko wyst膮pienia chor贸b uk艂adu kr膮偶enia.

dieta skandynawska

Menu w diecie nordyckiej jest oparte na jad艂ospisie, kt贸ry bazuje na tym, co go艣ci na talerzach Du艅czyk贸w, Szwed贸w oraz Norweg贸w, a wi臋c produktach charakterystycznych dla p贸艂nocy Europy. Nie brakuje w niej kwas贸w t艂uszczowych omega-3, kt贸re znajdziecie g艂贸wnie w rybach morskich. Je艣li lubicie mi臋so, przywitajcie si臋 z dziczyzn膮, a raczej po偶egnajcie z drobiem i wieprzowin膮.

Dieta skandynawska jest bogata w ro艣liny str膮czkowe, a w艣r贸d nich soczewic臋 czy te偶 groszek i fasol臋. Z racji po艂o偶enia geograficznego nie brakuje w niej warzyw korzennych, a w艣r贸d owoc贸w g艂贸wnie wymienia si臋 je偶yny i bor贸wki.

Zasady diety nordyckiej

G艂贸wn膮 zasad膮 diety skandynawskiej jest zminimalizowanie spo偶ycia produkt贸w pochodzenia zwierz臋cego i zast膮pienie ich du偶膮 ilo艣ci膮 warzyw. Nie b贸jcie si臋 jednak, nie oznacza to, 偶e musicie przej艣膰 na wegetarianizm, je艣li tego nie chcecie. Spokojnie na Waszych talerzach mo偶e pojawi膰 si臋 mi臋sna strawa nawet trzy razy w tygodniu. Zapomnijcie o bia艂ym pieczywie, alkoholu, s艂odyczach i ma艣le.

Co zatem trzeba je艣膰? Owoce morza, owoce le艣ne, warzywa str膮czkowe i korzeniowe, pe艂noziarniste produkty, czyli wszelkiego rodzaju kasze, p艂atki owsiane tudzie偶 odmiany ciemnego pieczywa. Za przek膮sk臋 z powodzeniem mog膮 pos艂u偶y膰 pestki dyni czy te偶 ziarna s艂onecznika.

Jak we wszystkich dietach, wa偶ne jest to, aby nie je艣膰 sutych posi艂k贸w, po kt贸rych ledwo mo偶emy oddycha膰. Je艣膰 trzeba racjonalnie, czyli w my艣l zasady: pi臋膰 posi艂k贸w w r贸wnych odst臋pach. Woda – pijcie wod臋. To bardzo istotne. No i nie zapominajcie o aktywno艣ci fizycznej. Ta zawsze i wsz臋dzie jest po偶膮dana. M贸wi膮, 偶e w zdrowym ciele, zdrowy duch, na co sk艂ada si臋 g艂贸wnie dieta i to, 偶e nasze cia艂o nie zalega godzinami na kanapie czy przy firmowym biurku.

Dodaj komentarz

Zobacz tak偶e

Pomys艂 na wegetaria艅skie 艣niadanie – warzywna frittata z oscypkiem

Przygotowuj膮c menu bez mi臋sa, warto pomy艣le膰 o 艣niadaniu. To najwa偶niejszy posi艂ek dnia, w…