Sezon wiosenno-letni cz─Östo motywuje nas do pozbycia si─Ö nadprogramowych kilogram├│w. O ile warto kocha─ç siebie w ka┼╝dym wydaniu, o tyle je┼Ťli czujemy, ┼╝e jednak musimy zadba─ç o form─Ö, trzeba pochyli─ç si─Ö nad tym nieco g┼é─Öbiej. Nie rzucaj si─Ö w wir poszukiwa┼ä diety cud, kt├│ra w magiczny spos├│b sprawi, ┼╝e nagle wskoczysz w ulubione szorty. To kr├│tka droga do wyrobienia niezdrowych nawyk├│w i jeszcze kr├│tsza do osi─ůgni─Öcia efektu jojo. Zamiast tego zacznij od wyeliminowania z codziennego jad┼éospisu niekt├│rych produkt├│w. Gwarantujemy, ┼╝e odczujesz r├│┼╝nic─Ö. O jakich mowa? Ju┼╝ t┼éumaczymy.

Znacie to uczucie wszechogarniaj─ůcego g┼éodu po tym, jak pomy┼Ťlicie sobie o diecie? Zwykle kojarzy si─Ö ona z wyrzeczeniami, kt├│re powoduj─ů cz─Östo frustracj─Ö. S─Ök w tym, aby tak skomponowa─ç jad┼éospis, aby by┼é on nie tylko dopasowany do naszego stylu ┼╝ycia, predyspozycji zdrowotnych, ale tak┼╝e poziomu aktywno┼Ťci. Nie bez znaczenia pozostaje tak┼╝e nasz metabolizm. Bardzo wa┼╝n─ů rol─Ö odgrywa ponadto bilans kaloryczny, w tym uwzgl─Ödnienie odpowiedniej ilo┼Ťci b┼éonnika, t┼éuczy, jak r├│wnie┼╝ w─Öglowodan├│w. Mo┼╝na jednak na pocz─ůtku postawi─ç na eliminacj─Ö z codziennego menu produkt├│w, kt├│re co prawda niweluj─ů nieco poczucie g┼éodu, ale bardzo mocno tak┼╝e wp┼éywaj─ů na to, ┼╝e nasza sylwetka nabiera pe┼éniejszych kszta┼ét├│w. Z ich ,,pomoc─ůÔÇŁ szybko przybieramy na wadze z uwagi na do┼Ť─ç du┼╝y przyrost tkanki t┼éuszczowej. W┼Ťr├│d nich s─ů znane i lubiane, ale niekoniecznie zdrowe i jako┼Ťciowe. O jakich mowa?

Zasady zdrowego ┼╝ywienia ÔÇô kilka s┼é├│w wst─Öpu

Na pocz─ůtku drogi z eliminacj─ů niew┼éa┼Ťciwych produkt├│w powinny┼Ťcie wiedzie─ç, ┼╝e zdrowe nawyki powinny towarzyszy─ç Wam nie tylko wtedy, kiedy chcecie zrzuci─ç nadprogramowe kilogramy, ale zawsze. Takie dzia┼éanie, to ┼Ťwietna droga nie tylko do wymarzonej sylwetki, ale tak┼╝e do tego, aby┼Ťcie dobrze czu┼éy si─Ö w swojej sk├│rze. Ma to wp┼éyw zar├│wno na samopoczucie, ilo┼Ť─ç energii, jak i to, ┼╝e zdecydowanie poprawicie jako┼Ť─ç swojego ┼╝ycia. Oto kilka cennych wskaz├│wek:

1) Jedz 5 posiłków dziennie

Nie jest sztuk─ů zje┼Ť─ç 2 czy 3 obfite posi┼éki, a umiej─Ötnie roz┼éo┼╝y─ç sobie ich porcje w czasie. Zdecydowanie lepszym dzia┼éaniem jest to, aby podzieli─ç je na 5 porcji i spo┼╝ywanie ich w miar─Ö mo┼╝liwo┼Ťci ÔÇô r├│wnych odst─Öpach czasu. Zwr├│─çcie uwag─Ö na ich obj─Öto┼Ť─ç. Najwa┼╝niejszymi posi┼ékami dnia jest pierwsze ┼Ťniadanie, obiad oraz kolacja. Drugie ┼Ťniadanie oraz podwieczorek, to raczej zdrowe przek─ůski, kt├│rych zadaniem jest dostarczenie Wam odpowiedniej ilo┼Ťci sk┼éadnik├│w od┼╝ywczych, jak i niedopuszczenie do uczucia g┼éodu, kt├│re po prostu prowadzi do niepotrzebnego podjadania. Si─Ögajcie wi─Öc po warzywa, owoce, kefiry, ma┼Ťlanki czy te┼╝ jogurty naturalne.

2) Daj sobie czas na zmniejszanie ilo┼Ťci porcji

Nie b─ůd┼║cie w przys┼éowiowej gor─ůcej wodzie k─ůpane. Je┼Ťli jeszcze nie nauczy┼éy┼Ťcie si─Ö je┼Ť─ç regularnie, nie rzucajcie si─Ö od razu na g┼é─Öbok─ů wod─Ö. Starajcie si─Ö stopniowo ogranicza─ç ilo┼Ťci spo┼╝ywanych porcji, a┼╝ dojdziecie do momentu, ┼╝e b─Ödziecie w stanie tak je sobie u┼éo┼╝y─ç w ci─ůgu dnia, aby nie chodzi─ç g┼éodne.

3) Picie wody ma znaczenie

Ogromnie wa┼╝n─ů rol─ů na drodze do dobrego samopoczucia, jest picie wody. Si─Ögajcie po oko┼éo 2 liry dziennie i pami─Ötajcie ÔÇô woda smakowa to nie to samo co czysta, mineralna. Wspomniana zawiera mn├│stwo niezdrowego cukru, kt├│ry skutecznie przyczyni si─Ö do pojawienia nadprogramowych kilogram├│w, a nawet problem├│w ze zdrowiem.

Czego nie je┼Ť─ç, ┼╝eby schudn─ů─ç, a potem nie przyty─ç

Opisane przez nas wskaz├│wki s─ů wa┼╝ne zar├│wno na drodze do osi─ůgni─Öcia wymarzonej sylwetki w trakcie diety odchudzaj─ůcej, jak r├│wnie┼╝ w├│wczas, kiedy chcesz zmieni─ç swoje nawyki ┼╝ywieniowe. Najwa┼╝niejsze jest to, aby┼Ť by┼éa konsekwentna w swoich dzia┼éaniach.

ÔÇô Zrezygnuj ze spo┼╝ywania t┼éustych mi─Ös. W praktyce oznacza to, ┼╝eby wprowadzi─ç do swojego menu chude gatunki mi─Ös na rzecz baraniny, wieprzowiny, kaczki czy te┼╝ g─Ösi. Mowa na przyk┼éad o tym z indyka, kurczaka czy te┼╝ ciel─Öcinie. Warto doceni─ç tak┼╝e od┼╝ywcz─ů moc ryb w tym mintaja, ┼éososia, pstr─ůga, tu┼äczyka oraz ┼Ťledzia.

ÔÇô Szukaj zamiennik├│w s┼éodyczy. Um├│wmy si─Ö, dla wielu z nas s┼éodycze s─ů nieodzownym elementem jad┼éospisu. To ┼Ťwietny spos├│b na stres, albo przek─ůsk─Ö, kt├│ra ma poprawi─ç nam nastr├│j. Oczywi┼Ťcie, wszystko jest dla ludzi, ale odpowiednich ilo┼Ťciach. Doce┼äcie moc gorzkiej czekolady, kt├│rej kilka kostek ma nawet dzia┼éanie zdrowotne. Zamiast po batony, si─Ögajcie po owoce, a zw┼éaszcza te, kt├│re charakteryzuj─ů si─Ö niskim indeksem gimnicznym. Mowa mi─Ödzy innymi o jab┼ékach, gruszkach, malinach, truskawkach czy te┼╝ brzoskwiniach. ┼Üredni IG maj─ů natomiast banany, mango czy te┼╝ czerwone bor├│wki.

ÔÇô Odstaw na bok niezdrowe przek─ůski. Ich grono jest naprawd─Ö du┼╝e. Mowa mi─Ödzy innymi o daniach typu fast food czy te┼╝ chipsach oraz paluszkach. Wci─ůgaj─ů niemi┼éosiernie i nie do┼Ť─ç, ┼╝e s─ů prawdziw─ů bomb─ů kaloryczn─ů, to przy tym jeszcze s─ů zwyczajnie niezdrowe. Z ich pomoc─ů mo┼╝na zaspokoi─ç uczucie g┼éodu jedynie na chwil─Ö, a to dlatego, ┼╝e zawieraj─ů one bardzo ma┼é─ů ilo┼Ť─ç b┼éonnika pokarmowego. Zamiast tego rodzaju przek─ůsek si─Ögaj raczej po produkty z du┼╝─ů zawarto┼Ťci─ů witamin i b┼éonnika, w tym otr─Öby, warzywa oraz orzechy.

ÔÇô Bia┼ée pieczywo zast─ůp produktami zbo┼╝owymi. Bia┼ée pieczywo jest przys┼éowiowym zapychaczem, cz─Östo zawieraj─ůcym tak┼╝e wiele wzmacniaczy smaku, spulchniaczy etc., kt├│re o ile pozwalaj─ů nam poczu─ç syto┼Ť─ç, o tyle nie do ko┼äca wpisuj─ů si─Ö w zdrowe nawyki ┼╝ywieniowe. Zdecydowanie lepszym wyborem b─Ödzie zast─ůpienie ich chlebem razowym na naturalnym zakwasie, albo te┼╝ zawieraj─ůcym r├│┼╝nego rodzaju ziarna.

ÔÇô Unikaj u┼╝ywek i s┼éodkich napoj├│w. Alkohol tuczy i w tym temacie nie ma dyskusji. O ile czasem lampka wina nie zaszkodzi, o tyle ju┼╝ piwa, likiery czy drinki nie s─ů dobrym sprzymierze┼äcem utrzymania cia┼éa w dobrej formie. Bardzo wa┼╝ne jest te┼╝ to, ┼╝eby nie pi─ç du┼╝ych ilo┼Ťci czarnej herbaty, jak r├│wnie┼╝ zrezygnowa─ç z kofeiny w nadmiarze. Tu z pomoc─ů przyjdzie m.in. czerwona oraz zielona herbata.

Czego nie je┼Ť─ç, ┼╝eby schudn─ů─ç i jak gotowa─ç?

Opr├│cz tego, ┼╝e powinny┼Ťcie zadba─ç o to, co znajdzie si─Ö w Waszym codziennym jad┼éospisie bardzo wa┼╝ne jest to, w jaki spos├│b b─Ödziecie przygotowywa┼éy posi┼éki. W praktyce mowa mi─Ödzy innymi o tym, aby w miar─Ö mo┼╝liwo┼Ťci zrezygnowa─ç ze sma┼╝enia. S─ů inne techniki kulinarne, kt├│re przyczyniaj─ů si─Ö do tego, ┼╝e potrawy nie s─ů t┼éuste, a przy tym s─ů po prostu smaczne.

Bardzo dobr─ů praktyk─ů, kt├│r─ů wcieli─ç w ┼╝ycie jest gotowanie z u┼╝yciem ma┼éej ilo┼Ťci wody. ┼Üwietnie sprawdza si─Ö r├│wnie┼╝ gotowanie na parze, albo tak┼╝e pieczenie w piekarniku. Je┼Ťli macie kombiwar, to tak┼╝e warto na niego postawi─ç. Nie bez znaczenia pozostaje tak┼╝e grillowanie. Je┼Ťli lubicie potrawy w postaci duszonej, to r├│wnie┼╝ mo┼╝ecie to robi─ç, ale pami─Ötajcie o tym, aby w takim dzia┼éaniu jak najbardziej unika─ç t┼éuszczu. To on jest sprzymierze┼äcem z┼éego samopoczucia, uczucia syto┼Ťci, a raczej nawet ci─Ö┼╝ko┼Ťci. Ociekaj─ůce nim potrawy s─ů ci─Ö┼╝kostrawne, nie wspominaj─ůc ju┼╝ o tym, ┼╝e szkodliwe dla naszego zdrowia.

Jak wida─ç, wyeliminowanie niekt├│rych sk┼éadnik├│w z codziennej diety mo┼╝e by─ç dla naszej sylwetki wr─Öcz zbawienne. Nie bez znaczenia pozostaje tak┼╝e to, ┼╝e przyczynia si─Ö to do zdecydowanie wi─Ökszej ilo┼Ťci energii. Kolejna kwestia, to tak┼╝e poprawa kondycji. Nie czujemy si─Ö ci─Ö┼╝ko, a co za tym idzie ÔÇô mamy wi─Öcej motywacji i si┼é do dzia┼éania. Obok tego, ┼╝e zrezygnujemy z objadania si─Ö, jak r├│wnie┼╝ stawiania na niezdrowe sk┼éadniki, wa┼╝ne jest to, ┼╝eby zaprzyja┼║ni─ç si─Ö z aktywno┼Ťci─ů fizyczn─ů. Tutaj oczywi┼Ťcie nale┼╝y j─ů odpowiednio dobra─ç do naszych predyspozycji oraz og├│lnej kondycji organizmu. Pami─Ötajcie, ┼╝e nawet spacer mo┼╝e podzia┼éa─ç cuda. Dobrze jest postawi─ç na regularny trening, niemniej istotne jest to, ┼╝eby zaprzyja┼║ni─ç si─Ö z jak─ůkolwiek form─ů aktywno┼Ťci, kiedy ten nie wchodzi w rachub─Ö. Marsz, p┼éywanie, bieganie, jazda na rowerze ÔÇô mo┼╝liwo┼Ťci jest naprawd─Ö wiele. S─Ök w tym, aby wykorzysta─ç ich potencja┼é. To kr├│tka droga do tego, aby nasze ┼╝ycie by┼éo jako┼Ťciowe, a codzienno┼Ť─ç przynosi┼éa wiele satysfakcji pt. jestem z siebie dumna.

Dodaj komentarz

Zobacz tak┼╝e

Jak schudn─ů─ç 10 kg? Sprawd┼║, jak przygotowa─ç swoj─ů sylwetk─Ö na wiosn─Ö

Do pierwszego dnia wiosny pozosta┼éy niespe┼éna dwa miesi─ůce, co jest bardzo dobr─ů wiadomo┼Ťc…