Lato nieuchronnie odchodzi w zapomnienie, a przed nami kilka ch┼éodniejszych miesi─Öcy, kt├│re z pewno┼Ťci─ů nie b─Öd─ů zach─Öca─ç do aktywnego sp─Ödzenia czasu na ┼Ťwie┼╝ym powietrzu. Prowadzenie biernego trybu ┼╝ycia to jednak najgorsze, co mo┼╝emy zrobi─ç dla swojego cia┼éa i ducha. Aktywno┼Ť─ç fizyczna ograniczona do minimum nierzadko prowadzi do negatywnych konsekwencji, kt├│re w d┼éugofalowej perspektywie mog─ů okaza─ç si─Ö trudne do odwr├│cenia. Zatem co to jest bierny styl ┼╝ycia i jak raz na zawsze z nim sko┼äczy─ç?

Bierny styl ┼╝ycia, czyli jaki?

To nic innego jak siedz─ůcy tryb ┼╝ycia, kt├│ry z ka┼╝dym kolejnym dniem przybli┼╝a nas do powa┼╝nych problem├│w ze zdrowiem. Praca przed komputerem, godziny sp─Ödzone za k├│┼ékiem samochodu lub w komunikacji miejskiej czy w ko┼äcu wieczorny relaks przed telewizorem tylko pog┼é─Öbiaj─ů codzienny marazm i pozbawiaj─ů ch─Öci do dzia┼éania. O tym, ┼╝e prowadzenie biernego trybu ┼╝ycie mo┼╝e by─ç katastrofalne w skutkach, nie trzeba nikogo przekonywa─ç. Ludzki organizm nie jest przyzwyczajony do stagnacji i braku aktywno┼Ťci, co objawia si─Ö odk┼éadaniem tkanki t┼éuszczowej, co z kolei inicjuje lawin─Ö schorze┼ä gro┼║nych dla naszego zdrowia, a nawet ┼╝ycia.

Bierny tryb życia i jego wpływ na zdrowie

Jak rozpozna─ç, ┼╝e nasz organizm zaczyna si─Ö buntowa─ç przed brakiem aktywno┼Ťci fizycznej? Wbrew pozorom nie trzeba by─ç ekspertem, aby zauwa┼╝y─ç pierwsze niepokoj─ůce sygna┼éy ┼Ťwiadcz─ůce o pogarszaj─ůcej si─Ö kondycji naszego cia┼éa. Wystarczy zwr├│ci─ç uwag─Ö na kilka podstawowych aspekt├│w, kt├│re na co dzie┼ä nie zaprz─ůtaj─ů naszej g┼éowy. Zatem jak siedz─ůcy tryb ┼╝ycia wp┼éywa na nasze zdrowie?

Bierne ┼╝ycie

Siedz─ůcy tryb ┼╝ycia a samopoczucie

Osoby, kt├│re w swojej codzienne rutynie pomijaj─ů aktywno┼Ť─ç fizyczn─ů i spo┼╝ywaj─ů nadmierne ilo┼Ťci przetworzonej ┼╝ywno┼Ťci zdecydowanie cz─Ö┼Ťciej uskar┼╝aj─ů si─Ö na obni┼╝ony poziom samopoczucia, brak energii do dzia┼éania czy zaburzenia rytmu sennego. Podobne dolegliwo┼Ťci s─ů nast─Öpstwem magazynowania energii przez organizm, kt├│ry zabezpiecza si─Ö na wypadek jej niedoboru.

Obni┼╝ona odporno┼Ť─ç efektem biernego stylu ┼╝ycia

Okres jesienno-zimowy sprzyja rozwojowi infekcji, g┼é├│wnie ze wzgl─Ödu na zmienno┼Ť─ç pogody, wysok─ů wilgotno┼Ť─ç powietrza czy niskie temperatury. Siedz─ůcy tryb ┼╝ycia zwi─Öksza podatno┼Ť─ç organizmu na wirusy, bakterie i inne drobnoustroje czyhaj─ůce na jesieni─ů i zim─ů na ka┼╝dym kroku. Brak aktywno┼Ťci fizycznej i z┼éa dieta negatywnie wp┼éywaj─ů na prac─Ö uk┼éadu immunologicznego, o czym warto sobie przypomnie─ç zasiadaj─ůc wieczorem przed telewizorem z misk─ů czips├│w czy gor─ůc─ů czekolad─ů.

Bierny tryb życia negatywnie wpływa na serce

D┼éugoletnie prowadzenie siedz─ůcego stylu ┼╝ycia nie pozostaje bez wp┼éywu na kondycj─Ö serca i uk┼éadu krwiono┼Ťnego. Je┼Ťli o szybsze bicie serca przyprawia nas kr├│tka przebie┼╝ka do autobusu czy wyj┼Ťcie po schodach na drugie pi─Ötro to jest to niezaprzeczalny znak, ┼╝e z naszym cia┼éem dzieje si─Ö co┼Ť niepokoj─ůcego. Im szybciej zdecydujemy si─Ö przej┼Ť─ç na aktywny styl ┼╝ycia, tym ryzyko zawa┼éu, udaru czy innych powa┼╝nych schorze┼ä b─Ödzie stopniowo si─Ö zmniejsza─ç.

Pasywny tryb ┼╝ycia do prosta droga do nadwagi

Organizm, kt├│ry pozbawiony jest regularnego ruchu broni si─Ö przed niedoborem energii poprzez magazynowanie jej w postaci tkanki t┼éuszczowej. Ka┼╝da z nas doskonale wie z czym to si─Ö wi─ů┼╝e ÔÇô z coraz wi─Öksz─ů nadwag─ů, kt├│ra stopniowo mo┼╝e przerodzi─ç si─Ö w oty┼éo┼Ť─ç. Przybieranie na wadze to nie tylko ni┼╝sza samoocena i gorsza kondycja, ale zaburzenie pracy wielu uk┼éad├│w narz─ůd├│w. Zatory ┼╝ylne, ot┼éuszczona w─ůtroba, niewydolno┼Ť─ç oddechowa czy zaburzenia hormonalne to tylko niekt├│re z zagro┼╝e┼ä, jakie czekaj─ů na osoby zmagaj─ůce si─Ö z nadwag─ů i oty┼éo┼Ťci─ů.

Bierny i aktywny styl ┼╝ycia ÔÇô jak zmieni─ç swoje ┼╝ycie?

Ka┼╝dy moment jest dobry, aby raz na zawsze zerwa─ç ze z┼éymi nawyki i odzyska─ç rado┼Ť─ç z ma┼éych rzeczy. Bierno┼Ť─ç pozbawia nas nie tylko energii i si┼é witalnych, ale tak┼╝e kilku dodatkowych lat ┼╝ycia, kt├│re mog┼éyby┼Ťmy sp─Ödzi─ç z najbli┼╝szymi. Zmiana stylu ┼╝ycia na aktywny, i przede wszystkim zdrowy tryb ┼╝ycia zadzia┼éa z korzy┼Ťci─ů dla naszego cia┼éa i ducha. Pocz─ůtki zawsze bywaj─ů trudne, dlatego tak wa┼╝ne jest odnalezienie ┼║r├│d┼éa motywacji pomagaj─ůcego przetrwa─ç chwile najwi─Ökszych kryzys├│w, kt├│re z pewno┼Ťci─ů si─Ö pojawi─ů. Najwa┼╝niejsze jednak, by znale┼║─ç w sobie wewn─Ötrzn─ů si┼é─Ö do zerwania z biernym stylem ┼╝ycia. Ogromnym oparciem zazwyczaj okazuj─ů si─Ö przyjaciele i rodzina ÔÇô nie tylko zmotywuj─ů dobrym s┼éowem, ale i b─Öd─ů wsp├│┼éuczestniczy─ç w zmianie trybu ┼╝ycia na bardziej aktywny.

Aktywny tryb ┼╝ycia te┼╝ mo┼╝e by─ç przyjemny

Lenistwo, kt├│re w przewa┼╝aj─ůcej cz─Ö┼Ťci jest efektem siedz─ůcego trybu ┼╝ycia, dla wielu wydaje si─Ö najbardziej odpowiednim sposobem na sp─Ödzanie wolnego czasu. Jednak aktywno┼Ť─ç fizyczna mo┼╝e sprawia─ç nie mniej frajdy ni┼╝ le┼╝enie na kanapie, zw┼éaszcza je┼Ťli towarzysz─ů nam ukochane osoby. Rodzinne wycieczki rowerowe, d┼éugie w─Ödr├│wki po g├│rach czy kr├│tkie spacery po okolicznych lasach pomagaj─ů odzyska─ç r├│wnowag─Ö psychiczn─ů, pozby─ç si─Ö stresu, ale co najwa┼╝niejsze ÔÇô przyzwyczai─ç organizm do regularnego ruchu, kt├│ry zaowocuje zgrabniejsz─ů sylwetk─ů i lepszym stanem zdrowia, a o to tak naprawd─Ö w tym wszystkim chodzi.

Dodaj komentarz

Zobacz tak┼╝e

Wystawa Artura Szo┼édry w ramach cyklu ÔÇ×SPOTKANIA ToTuartÔÇŁ – nasz Patronat Medialny

Trzecia ods┼éona cyklu ÔÇ×SPOTKANIA ToTuartÔÇŁ przed nami ÔÇô tym razem Galeria Sztuki ToTuart w …