W obowi─ůzuj─ůcych przepisach nie znajdziemy nakazu posiadania regulaminu dla bloga, lecz to nie oznacza, ┼╝e bloger jest zwolniony z obowi─ůzk├│w informacyjnych, kt├│re wynikaj─ů z trzech kluczowych dla ÔÇ×sieciowejÔÇŁ dzia┼éalno┼Ťci akt├│w prawnych:

  1. ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o ┼Ťwiadczeniu us┼éug drog─ů elektroniczn─ů (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 344),

  2. ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2460),

  3. rozporz─ůdzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony os├│b fizycznych w zwi─ůzku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przep┼éywu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE.L. Nr 119) ÔÇô RODO.

Przejrzyste zasady = bezpieczeństwo użytkowników i blogera

┼╗ycie w Internecie ci─ůgle ewoluuje. W b┼éyskawicznym tempie tworzymy nowe zwyczaje i cenimy sobie brak schemat├│w, kt├│re mog┼éyby naruszy─ç nasz─ů wolno┼Ť─ç, czy te┼╝ kreatywno┼Ť─ç. Id─ůc za przyk┼éadem innych decydujemy si─Ö na w┼éasny biznes online. Nasz rozw├│j stanowi bodziec do zmian w technologii, kt├│ra pozwala na bycie samowystarczalnym. Ze wzgl─Ödu na rosn─ůc─ů konkurencj─Ö oraz ÔÇ×prosumentaÔÇŁ, czyli konsumenta posiadaj─ůcego rozleg┼é─ů wiedz─Ö na temat marek, skupiamy si─Ö przede wszystkim na kontencie i mocnym brandingu. Niestety zapominamy przy tym, ┼╝e w sieci obowi─ůzuje prawo, kt├│rego z┼éamanie podlega odpowiedzialno┼Ťci cywilnej, a w skrajnych przypadkach nawet karnej. Mowa tutaj mi─Ödzy innymi o kradzie┼╝y w┼éasno┼Ťci intelektualnej oraz przetwarzaniu danych osobowych internaut├│w wbrew ich zgody.

Ka┼╝dy w┼éa┼Ťciciel bloga powinien udzieli─ç sobie odpowiedzi na pytanie, czy chcia┼éby aby jego blog by┼é godny polecenia?

Odpowied┼║ jest prosta- oczywi┼Ťcie, dlatego bloger dba o kontent strony, warto┼Ť─ç merytoryczn─ů oraz wizualizacje swoich pomys┼é├│w, leczy czy blog bez zasad u┼╝ytkowania jest godny polecenia? Z pewno┼Ťci─ů nie.

Dlaczego?

Z bardzo prostego powodu, a mianowicie tam, gdzie nie ma regulaminu, tam jest chaos. Nie wszyscy u┼╝ytkownicy b─Öd─ů przestrzega─ç etykiety ÔÇô zostawia─ç komentarze wolne od obra┼╝ania pozosta┼éych internaut├│w albo autora bloga. Kultura osobista jest cech─ů indywidualn─ů, kt├│r─ů nabywa si─Ö w wyniku ci─ůg┼éej pracy nad sob─ů. Dlatego bloger powinien mie─ç ┼Ťwiadomo┼Ť─ç, ┼╝e jego czytelnikami b─Öd─ů ludzie o niejednakowej kulturze, o r├│┼╝nym poziomie empatii, wiedzy, czy te┼╝ posiadaj─ůcy osobliwy styl komunikacji. ┼╗eby zadba─ç o porz─ůdek na blogu, stworzy─ç przyjazne oraz bezpieczne miejsce do konwersacji, unikn─ů─ç nieporozumie┼ä z czytelnikami, bloger musi posiada─ç regulamin.

W regulaminie zamie┼Ťci zasady dozwolonego u┼╝ytku bloga. Sprecyzuje na czym polega korzystanie z jego strony internetowej. Zastrze┼╝e sobie prawo do zablokowania lub usuni─Öcia komentarzy okre┼Ťlonych u┼╝ytkownik├│w np. hejter├│w internetowych. Ponadto poinformuje o przys┼éuguj─ůcej mu z mocy prawa ochronie utwor├│w (zdj─Ö─ç, artyku┼é├│w, logotyp├│w itp.).

Bloguj zgodnie z prawem

Istniej─ů przepisy nak┼éadaj─ůce na blogera spe┼énienie szeregu obowi─ůzk├│w informacyjnych, kt├│re z praktycznego punktu widzenia powinny zosta─ç zrealizowane w┼éa┼Ťnie w regulaminie, polityce ochrony danych osobowych i plik├│w cookies. Wym├│g przekazania informacji wynika z tre┼Ťci ustawy o ┼Ťwiadczeniu us┼éug drog─ů elektroniczn─ů (u┼Ťude), og├│lnego rozporz─ůdzenia o ochronie danych (RODO) oraz ustawy Prawo telekomunikacyjne (pr.tel.).

Je┼╝eli chcesz dowiedzie─ç si─Ö dok┼éadnie o jakich przepisach mowa i czy kopiowanie tre┼Ťci regulamin├│w mo┼╝e by─ç legalne, to zapraszamy ju┼╝ wkr├│tce na kolejn─ů cz─Ö┼Ť─ç artyku┼éu.

Dodaj komentarz

Zobacz tak┼╝e

Zemsta jest słodka

Ka┼╝dy z nas na pewno kiedy┼Ť by┼é w takiej sytuacji. Nie wierze, ┼╝e nie? Kto┼Ť tak bardzo Ci─Ö…