bloguj z prawem

Blogowanie zgodne z prawem cz.1

W obowiązujących przepisach nie znajdziemy nakazu posiadania regulaminu dla bloga, lecz to nie oznacza, że bloger jest zwolniony z obowiązków informacyjnych, które wynikają z trzech kluczowych dla „sieciowej” działalności aktów prawnych:

  1. ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 344),

  2. ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2460),

  3. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE.L. Nr 119) – RODO.

Przejrzyste zasady = bezpieczeństwo użytkowników i blogera

Życie w Internecie ciągle ewoluuje. W błyskawicznym tempie tworzymy nowe zwyczaje i cenimy sobie brak schematów, które mogłyby naruszyć naszą wolność, czy też kreatywność. Idąc za przykładem innych decydujemy się na własny biznes online. Nasz rozwój stanowi bodziec do zmian w technologii, która pozwala na bycie samowystarczalnym. Ze względu na rosnącą konkurencję oraz „prosumenta”, czyli konsumenta posiadającego rozległą wiedzę na temat marek, skupiamy się przede wszystkim na kontencie i mocnym brandingu. Niestety zapominamy przy tym, że w sieci obowiązuje prawo, którego złamanie podlega odpowiedzialności cywilnej, a w skrajnych przypadkach nawet karnej. Mowa tutaj między innymi o kradzieży własności intelektualnej oraz przetwarzaniu danych osobowych internautów wbrew ich zgody.

Każdy właściciel bloga powinien udzielić sobie odpowiedzi na pytanie, czy chciałby aby jego blog był godny polecenia?

Odpowiedź jest prosta- oczywiście, dlatego bloger dba o kontent strony, wartość merytoryczną oraz wizualizacje swoich pomysłów, leczy czy blog bez zasad użytkowania jest godny polecenia? Z pewnością nie.

Dlaczego?

Z bardzo prostego powodu, a mianowicie tam, gdzie nie ma regulaminu, tam jest chaos. Nie wszyscy użytkownicy będą przestrzegać etykiety – zostawiać komentarze wolne od obrażania pozostałych internautów albo autora bloga. Kultura osobista jest cechą indywidualną, którą nabywa się w wyniku ciągłej pracy nad sobą. Dlatego bloger powinien mieć świadomość, że jego czytelnikami będą ludzie o niejednakowej kulturze, o różnym poziomie empatii, wiedzy, czy też posiadający osobliwy styl komunikacji. Żeby zadbać o porządek na blogu, stworzyć przyjazne oraz bezpieczne miejsce do konwersacji, uniknąć nieporozumień z czytelnikami, bloger musi posiadać regulamin.

W regulaminie zamieści zasady dozwolonego użytku bloga. Sprecyzuje na czym polega korzystanie z jego strony internetowej. Zastrzeże sobie prawo do zablokowania lub usunięcia komentarzy określonych użytkowników np. hejterów internetowych. Ponadto poinformuje o przysługującej mu z mocy prawa ochronie utworów (zdjęć, artykułów, logotypów itp.).

Bloguj zgodnie z prawem

Istnieją przepisy nakładające na blogera spełnienie szeregu obowiązków informacyjnych, które z praktycznego punktu widzenia powinny zostać zrealizowane właśnie w regulaminie, polityce ochrony danych osobowych i plików cookies. Wymóg przekazania informacji wynika z treści ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną (uśude), ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO) oraz ustawy Prawo telekomunikacyjne (pr.tel.).

Jeżeli chcesz dowiedzieć się dokładnie o jakich przepisach mowa i czy kopiowanie treści regulaminów może być legalne, to zapraszamy już wkrótce na kolejną część artykułu.

Prawniczka z wieloletnim doświadczeniem zawodowym i ukończoną aplikacją adwokacką, szkoleniowiec RODO, a od 2020 r. właścicielka firmy Centrum Prawne Online. Świadczy pomoc prawną dla przedsiębiorców, w tym branży e-commerce oraz twórców.