Sytuacja zwi膮zana z koronawirusem daje we znaki ka偶demu z nas. Abstrahuj膮c ju偶 czy mamy mo偶liwo艣膰 pozostania w domu czy te偶 jeste艣my zmuszone chodzi膰 do pracy, mamy wp艂yw na to, aby stan膮膰 do walki z cichym naje藕d藕c膮 robi膮cym zamieszanie w naszym organizmie. Walka z nim nazywa si臋 wzmacnianie odporno艣ci. Przedstawiamy Wam 9 sposob贸w na to, jak wesprze膰 uk艂ad immunologiczny w walce z chorob膮.

Jak dzia艂a uk艂ad immunologiczny?

Uk艂ad immunologiczny (odporno艣ciowy) codziennie jest wystawiany na pr贸b臋. Musi mierzy膰 si臋 z zewn臋trznymi atakami niebezpiecznych dla zdrowia toksyn i drobnoustroj贸w. Do jego zada艅 nale偶y r贸wnie偶 reagowanie na niebezpiecze艅stwa, kt贸re p艂yn膮 z wn臋trza organizmu. Ca艂e szcz臋艣cie, uk艂ad odporno艣ciowy mo偶emy nazwa膰 艣mia艂o jako jeden z „najbardziej inteligentnych”.

Uk艂ad odporno艣ciowy ma zdolno艣膰 zapami臋tywania, uczenia si臋, a co za tym idzie – szybkiej reakcji oraz oceny bod藕c贸w, kt贸re mog膮 by膰 niebezpieczne dla organizmu. Co wi臋cej, takie dzia艂ania umo偶liwiaj膮 mu reakcj臋 na potencjalne zagro偶enie.

Na uk艂ad immunologiczny sk艂adaj膮 si臋 r贸偶ne organy, a w艣r贸d nich: szpik kostny, grasica, 艣ledziona, w臋z艂y ch艂onne, Limfocyty T, Limfocyty B, Lactobacillus na kosmkach jelitowych (bakterie znajduj膮ce si臋 na jelitach). Udowodniono, 偶e 70 proc. naszej odporno艣ci bierze si臋 z jelit. Zdrowa dieta i kilka innych czynnik贸w to idealny spos贸b na to, aby nie dopu艣ci膰 do powstawania wielu chor贸b, w tym rozwoju koronawirusa. O czym mowa? Podpowiadamy.

Wzmocnienie odporno艣ci – zadbaj o sen i wypoczynek

Przem臋czony organizm to 艂akomy k膮sek dla wszelkiego rodzaju wirus贸w i bakterii. Je艣li zaatakuj膮, jest du偶e prawdopodobie艅stwo, 偶e rozwinie si臋 w nim infekcja. Zarywanie nocy i niedosypianie, to idealny duet sprzyjaj膮cy dzia艂aniu wspomnianym szkodnikom. Ile snu potrzebuje doros艂y cz艂owiek? Badania wskazuj膮, 偶e przynajmniej 8 godzin na dob臋. G艂臋boki i spokojny sen sprzyja wzrostowi limfocyt贸w, czyli bia艂ych cia艂ek krwi, kt贸re staj膮 do walki z infekcjami. Z pomoc膮 produkowanych przez siebie przeciwcia艂 unieszkodliwiaj膮 chorobotw贸rcze drobnoustroje.

Na prawid艂ow膮 higien臋 snu bardzo du偶y wp艂yw maj膮 warunki w kt贸rych odpoczywamy. W sypialni powinna panowa膰 cisza i ca艂kowita ciemno艣膰. Wy艂膮czmy wi臋c telewizor, radio – wszelk膮 elektronik臋, kt贸ra mo偶e nas rozprasza膰. Tylko takie warunki umo偶liwiaj膮 szyszynce wydzielanie si臋 melatoniny odpowiadaj膮cej m.in. zar贸wno za funkcjonowanie uk艂adu odporno艣ciowego, jak i zapewnienie prawid艂owego rytmu dobowego.

To do艣膰 kiepska wiadomo艣膰 dla tych z nas, kt贸re maj膮 ma艂e dzieci, z kt贸rymi po prostu nie da si臋 spa膰 snem nieprzerwanym. Inna kwesta – nie ka偶da te偶 pracuje w trybie dziennym. Tutaj trzeba znale藕膰 z艂oty 艣rodek. W pierwszym przypadku, potrzebna b臋dzie np. rozmowa z partnerem, jaka艣 wymiana, wzajemne wspieranie si臋. W drugim, odpowiedni odpoczynek w dzie艅.

Wzmocnienie odporno艣ci, a minimalizacja stresu

Oczywi艣cie 艂atwo powiedzie膰, trudniej wprowadzi膰 w 偶ycie. Nie mo偶na jednak pozwoli膰 na to, aby stres przej膮艂 nad nami kontrol臋. To taki cichy zab贸jca, kt贸ry bardzo skutecznie os艂abia nasz膮 odporno艣膰. Bardzo pomocny jest w tym fakt, 偶e uk艂ad obronny jest po prosu 艣ci艣le powi膮zany z nerwowym, wi臋c chc膮c nie chc膮c, nie da si臋 pomin膮膰 negatywnych skutk贸w w postaci zaburzenia ich wsp贸艂pracy. Stres bardzo si臋 do tego przyczynia. W obecnej sytuacji, kiedy zewsz膮d jeste艣my „atakowani” informacjami o koronawirusie, o kolejnych obostrzeniach nie da si臋 unikn膮膰 moment贸w, kiedy b臋dziemy poddenerwowani. Jak radzi膰 sobie ze stresem w trakcie pandemii pisali艣my tu: http://swiatnaobcasach.pl/koronawirus-jak-poradzic-sobie-ze-strachem-w-czasie-pandemii/

Budowanie odporno艣ci – u偶ywkom m贸wimy NIE

Lubisz pali膰 papierosy? Cz臋sto si臋gasz po alkohol, bardzo lubisz kaw臋 w nadmiernych ilo艣ciach? Czas to zmieni膰! Wszystkie wspomniane u偶ywki skutecznie zmniejszaj膮 wch艂anialno艣膰 witamin oraz mikroelement贸w, a w szczeg贸lno艣ci bardzo wa偶nej dla utrzymania organizmu w dobrej kondycji witaminy C. Rzucenie palenia, zw艂aszcza w sytuacji, kiedy do艣膰 mocno jeste艣my nara偶eni na stres na pewno dla wielu wydaje si臋 by膰 nie mo偶liwe, ale czego si臋 nie zrobi dla zdrowia swojego i najbli偶szych nam os贸b? Mo偶e chocia偶 spr贸bujmy?

Wzmacnianie odporno艣ci – b膮d藕 aktywna!

domowe sposoby na odporno艣膰

M贸wi膮, 偶e w zdrowym ciele zdrowy duch – jest w tym 100 procent prawdy. Lekarze cz臋sto polecaj膮 metod臋 3x30x130: 3 – tyle razy w tygodniu postaw na ruch, kt贸ry sprawia, 偶e Twoje t臋tno wzrasta do 130 uderze艅 na minut臋. Mo偶e by膰 to nawet bieg w miejscu. 30 – tyle minut ka偶dego dnia musisz postawi膰 na aktywno艣膰 fizyczn膮. Spacer, gimnastyka, wybierz tak膮, kt贸ra Ci odpowiada. Musisz jednak zawsze z ty艂u g艂owy mie膰 to, 偶e co za du偶o, to niezdrowo. Je艣li przesadzisz z ilo艣ci膮 aktywno艣ci, osi膮gniesz efekt odwrotny do zamierzonego. Co to oznacza w praktyce? To, 偶e je艣li wysi艂ek b臋dzie za du偶y, znacznie os艂abisz mi臋艣nie. B臋dzie si臋 dzia艂o to za spraw膮 zbyt du偶ej ilo艣ci kwasu mlekowego, kt贸ry w nich powstanie. Pojawi膮 si臋 popularnie nazywane dolegliwo艣ci – zakwasy, a Twoja odporno艣膰 zacznie si臋 os艂abia膰. Pami臋taj te偶, 偶e w trakcie intensywnych 膰wicze艅 organizm wytwarza kortyzol. To hormon stresu, kt贸ry mo偶e bardzo 藕le wp艂yn膮膰 na uk艂ad immunologiczny, a wr臋cz destrukcyjnie. Ju偶 pisali艣my o tym, 偶e stres jest jednym z najwi臋kszych wrog贸w do najwi臋kszych wrog贸w odporno艣ci.

Dieta na wzmocnienie odporno艣ci

domowe sposoby na odporno艣膰

Jeste艣 tym, co jesz – to bardzo m膮dre stwierdzenie, kt贸re przek艂ada si臋 na rzeczywisto艣膰. Badania dowodz膮, 偶e ponad 70 procent naszej odporno艣ci znajduje si臋 w jelitach. Co wi臋c powinno znale藕膰 si臋 na naszych talerzach, kiedy chcemy wspom贸c uk艂ad immunologiczny?

Warzywa i owoce – to bardzo wa偶ne, poniewa偶 zawieraj膮 antyoksydanty (przeciwutleniacze), kt贸re s膮 bardzo pomocne w walce z wolnymi rodnikami. Mowa zw艂aszcza o witaminach, a w szczeg贸lno艣ci A, C i E. Gdzie ich szuka膰? G艂贸wnie w marchwi, broku艂ach, szpinaku, papryce, cytrusach, pomidorach, a ponadto czarnych i czerwonych porzeczkach (tak偶e mro偶onych).

Kiszonki – to 艣wietni sprzymierze艅cy we wspomaganiu uk艂adu odporno艣ciowego. S膮 bardzo warto艣ciowe mi臋dzy innymi dlatego, 偶e zawieraj膮 naturalne probiotyki, a to jeden z najbardziej skutecznych sposob贸w na to, aby nasze jelita by艂y w dobrej kondycji. Dlaczego jelita s膮 wa偶ne dla odporno艣ci? Ot贸偶 dlatego, 偶e zawieraj膮 najwi臋cej limfocyt贸w, kt贸re jak ju偶 m贸wili艣my, s膮 tak膮 tarcz膮 chroni膮c膮 przed szkodliwymi patogenami. Kiszonki, to g艂贸wnie kiszone og贸rki, buraki, domowej roboty kwas chlebowy, kiszona kapusta. Warto tak偶e postawi膰 na naturalnie fermentowany ocet jab艂kowy.

Jogurt naturalny – to bardzo wa偶ny sk艂adnik, kt贸ry zawiera 偶ywe kultury bakterii. To w艂a艣nie one pobudzaj膮 bia艂e cia艂ka krwi do wzmo偶onej aktywno艣ci.

Zupy – a zw艂aszcza te, kt贸re potem zmiksujesz na krem. Mo偶esz do nich doda膰 mn贸stwo warzyw i r贸偶norodnych przypraw. Postaw na moc warzyw, kt贸re po pierwsze s膮 po prostu zdrowe, a po drugie syc膮. Je艣li lubisz lub po prostu tolerujesz ostre smaki, dodaj pieprz cayenne, chili, imbir czy te偶 ga艂k臋 muszkato艂ow膮. Czy wiesz o tym, 偶e ostre przyprawy maj膮 w艂a艣ciwo艣ci oczyszczaj膮ce i bakteriob贸jcze? A to kolejne cegie艂ki, kt贸re przyczyniaj膮 si臋 do wzmacniania uk艂adu odporno艣ciowego.

Medal za wzmocnienie odporno艣ci dla czosnku

Nie ka偶da z nas my艣l膮c o czosnku ma dobre skojarzenia, bo przecie偶 um贸wmy si臋, jego ostry zapach i smak po cz臋sto nie zach臋ca do jedzenia. Nie powinno nas to jednak odstrasza膰, a zw艂aszcza wtedy, kiedy organizm musi by膰 w dobrej kondycji. Czosnek to niezr贸wnany sprzymierzeniec odporno艣ci, kt贸ry bardzo pomaga w oczyszczaniu organizmu zar贸wno z toksyn, jaki i chorobotw贸rczych drobnoustroj贸w, a nawet metali ci臋偶kich. Bogaty jest w witamin臋 C, OO, a tak偶e bia艂ka oraz w臋glowodany. Bardzo cz臋sto zapobiega powstawaniu infekcji wirusowych uk艂adu oddechowego.

Zio艂a wspomagaj膮 odporno艣膰

zio艂a na wzmocnienie odporno艣ci

O ile nie masz medycznych przeciwwskaza艅 do tego, aby m贸c przyjmowa膰 zio艂a, mo偶esz po nie si臋gn膮膰, aby zadba膰 o odporno艣膰. O jakich mowa?

呕e艅-sze艅 – zawarte w jego korzeniu substancje, a dok艂adnie glikozydy saponinowe bardzo pobudzaj膮 do dzia艂ania limfocyty T. Te z kolei niszcz膮 chorobotw贸rcze drobnoustroje. Nie bez znaczenia pozostaje jeszcze fakt, 偶e bior膮 aktywny udzia艂 w przemianach hormonalnych.
Aloes – ten z kolei stymuluje odporno艣膰 na bardzo wiele sposob贸w. Opr贸cz tego, 偶e dostarcza organizmowi wiele witamin, a w tym A, C, E, B1, B2, kwas foliowy, cholina, niacyna, to w dodatku jeszcze minera艂贸w. Dzia艂a przeciwzapalnie i bakteriob贸jczo. Wp艂ywa na zmniejszenie ilo艣ci bakterii w jelicie, kt贸re mog膮 by膰 dla niego szkodliwe, a tym samym utrzymuje r贸wnowag臋 flory bakteryjnej.
Czystek – 艣wietnie dzia艂a na odporno艣膰 szczeg贸lnie z uwagi na to, 偶e zawiera polifenole stanowi膮ce silne przeciwutleniacze o antyoksydacyjnych w艂a艣ciwo艣ciach. Co to oznacza w praktyce? To, 偶e neutralizuj膮 one wolne rodniki, a ponadto wp艂ywaj膮 na hamowanie rozwoju i powstawania stan贸w zapalnych w organizmie.

Wzmacnianie odporno艣ci to te偶 witamina D

Suplementacja witaminy D jest bardzo wa偶na, jednak trzeba z ni膮 uwa偶a膰. Zar贸wno jej nadmiar, jak i niedob贸r mog膮 powa偶nie zaszkodzi膰 organizmowi. Warto wi臋c na bie偶膮co monitorowa膰 jej poziom. Niemniej, opr贸cz przyjmowania jej w po偶ywieniu, warto tak偶e si臋ga膰 po farmakologi臋. Uwa偶nie czytajmy jednak recepty, albo zasi臋gnijmy porady lekarza lub farmaceuty.

Codzienne wzmacnianie odporno艣ci jest bardzo wa偶ne zar贸wno dla utrzymanie kondycji organizmu w dobrej formie, jak r贸wnie偶 naszej r贸wnowagi psychicznej. M贸wi膮, 偶e w zdrowym ciele, zdrowy duch i wiele w tym prawdy. Dbanie o siebie i najbli偶szych jest teraz bardzo wa偶ne. Skupmy si臋 na tym, to jedna z obecnie najwa偶niejszych kwestii.

Dodaj komentarz

Zobacz tak偶e

Koronawirus – jak poradzi膰 sobie ze strachem w czasie pandemii?

W tym trudnym czasie, kiedy 艣wiat walczy z pandemi膮 koronawirusa, wiele z nas odczuwa niep…